Koningssteden - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Koningssteden - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Koningssteden

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

18 Juli 2008 | Thailand, Sukhothai

Hallo Allemaal!

Weer een berichtje van ons, deze keer vanuit Sukhothai. Ik zal jullie vertellen wat we de afgelopen dagen hebben gedaan.

Donderdag:
Deze ochtend lekker uitgeslapen en om half 10 ontbeten. 's Ochtends hebben we nog even over de plaatselijke markt rondgelopen en om 12:00 uitgecheckt uit het hotel.
Toen met de TukTuk naar onze volgende bestemming: het Old Palace Inn Resort, houten bungalows met ruime kamers en een badkamer.
De middag hadden we vrij dus marianne, veerle en ik zijn naar een zwembad in de buurt gegaan. Anne is lekker bij de bungalow een boekje gaan lezen.
Om 4 uur begon onze TukTuk-Tour.
Ayutthaya is een van de Koningssteden en is 400 jaar de hoofdstad van Thailand geweest. Daarna (in 1790) is het verwoest door de Birmanen. Daarom zijn er nu alleen nog ruines over van de ooit zo mooie tempels en paleizen.
Tijdens de tour hebben we er een aantal bezocht. Ook de beroemde Boeddha waarvan het hoofd tussen de wortels van een grote Banyanboom in vastgegroeid.
Als laatste gingen we naar een hele grote liggende Boeddha. Daar kregen we een bloem, een kaars en wierrookstokjes. Je moest je schoenen uit doen en alles op een speciale plek neerleggen, als een offer aan Boeddha. Erg bijzonder!
's Avonds hebben we bij een erg goed thais restaurant wat gegeten en later bij de bungalows nog wat gedronken.

Vrijdag:
Vandaag begon de reis naar Noord-Thailand. Om 7 uur werden we wakker door hele mooie muziek. Anne wist niet hoe snel hij naar de tempel moest komen om aan de monniken te vragen welke cd het was.
Om 8 uur kwam er een TukTuk die ons naar het station bracht. De trein ging om half 9 en we hebben er 5.5 uur over gedaan van Ayutthaya naar Phitsanulok. Deze treinreis kostte voor 4 personen 17 euro. In de trein kwamen er steeds mensen langs met allerlei soorten eten en drinken; warme vis, bakjes rijst, groenten en fruit.
Vanuit Phitsanulok moesten we nog ruim een uur met de bus naar Sukhothai. Om 16:30 kwamen we aan.
In totaal hebben we die dag 400 km afgelegd.
Ons hotel was het Lotus Village, prachtige houten huizen op palen. Tegenover ons huisje zat een massagesalon. Anne en Marianne namen een Thaise Massage en ik, omdat ik tijdens de treinreis nogal verbrand was, alleen een gezichtsmassage.
Bij de Thaise Massage kregen ze een soort vechtpak aan en moesten op een matras gaan liggen. Toen werden alle spieren losgemaakt.
Bij de gezichtsmassage kreeg ik verschillende soorten olie op mijn gezicht, varierend van ijskoud tot heel erg warm. Echt heerlijk.
Vlakbij het hotel wat gegeten en toen lekker vroeg naar bed.

Zaterdag:
's Nachts is gebleken dat niet alleen het huisje van hout was, maar ook de bedden. Man, je kreeg zowat een houten kont van het slapen. Maar gelukkig zijn wij de moeilijksten niet dus we hebben nog wel lekker geslapen.
Na een lekker ontbijt zijn we het centrum ingelopen. Toen gingen we met de bus naar Sukhothai Historisch Park. Sukhothai is ook een van de Koningssteden dus hier waren ook veel resten van oude religieuze gebouwen. In het park huurden we een fiets. Ook hier hebben we veel tempels bezocht, oa de Wat Mahathat, ooit de belangrijkste tempel van Sukhothai. Erg bijzonder was een grote boeddha van 15 meter hoog (7,5 keer Ome Bertus!). De hand van deze Boeddha staat op vele anzichtkaarten, erg bijzonder om er dan ineens voor te staan.
Daarna met een echte thaise bus (ziet eruit als een oude vrachtwagen) terug naar Lotus Village. Terwijl ik nu dit verhaal schrijf een hevige tropische bui. Wanneer deze over is gaan we lekker uit eten.

Verder zijn er altijd dingen waar je in de verhalen niet aan toe komt om te vertellen. Dus hier nog wat weetjes:

- Thaise mensen doen ontzettend hun best om zo blank mogelijk te worden en te blijven. Onze thaise gids bij de fietsen had een trui met lange mouwen en een col, een lange broek, sokken, handschoenen en een pet. Je ziet er ook veel met een paraplu. Ook smeren ze 2x per dag creme op hun gezicht die het pigment uit de huid haalt. Want: hoe blanker, hoe succesvoller en meer kans op een baan.

- Thaise mensen eten vanaf 's ochtends vroeg rijst. Niet zoals wij op 3 vaste tijden maar gewoon wanneer ze honger hebben. Wij eten hier 1 keer per dag warm, meestal zo tussen 4 en 8. De maaltijd bestaat uit rijst met een curry of andere saus en dan kip, varkensvlees of vis.
Ik heb me ook een keer aan noedels met inktvis gewaagd maar de noedels waren groot, dik en vet en de tentakels die erin zaten leken op hele taaie kauwgom. Maar voor de rest is het altijd heerlijk!

- Langs de straat verkopen ze heel veel eten. Van sommige kraampjes komt zo'n lucht dat we eraan twijfelen of je nog wel wakker wordt als je daar iets van eet. Wel kopen we soms wat fruit. De ananas, mango of grapefruit hakken we in stukjes en eet je zo uit een zakje met een grote sateprikker.

- De mensen zijn hier heel vriendelijk. Als begroeting lachen ze naar je en doen ze een klein knikje of buiginkje. Toen de man van ons hotel uitleg gaf over de kamer, pakte hij opeens 2 flesjes water en maakte een hele diepe buiging naar mij toe. Net toen ik een prachtige buiging terug had gemaakt bleek dat hij alleen maar de koelkast open wilde doen! Hij stond me toen wel een beetje raar aan te kijken!

- Het is hier constant ruim 30 graden. Er is niet steeds zon maar we verbranden wel snel. Doordat het soms regent is het heel benauwd en we zweten ons een ongeluk.

- Enge insecten hebben we nog weinig gezien (snel afkloppen want we moeten de Jungle natuurlijk nog in). Er zijn wel veel vliegen, muggen, mieren en hagedissen.

- Het schijnt dat hoe meer naar het Noorden je komt in Thailand, hoe goedkoper alles wordt. Maar het hier al zo goedkoop dat Anne denkt dat we geld toe krijgen als we boven Chaing Mai iets kopen.

Een aantal Thaise prijzen:

- Rijst met een curry en vlees: 2 euro.
- Bier: 0.80 euro.
- Halve ananas in stukjes: 0.30 euro.
- Massage van een uur: 8 euro.
- T-shirt: 3 euro.
- Echte Ray Ban zonnebril: 6 euro.

Dit was het weer voor deze keer.
Heel veel liefs van de Bondertjes.

• 19 Juli 2008 - 11:04

Frank:

Geweldig allemaal.
    neem voor mij ook wat curry mee.
    Groeten, Frank

• 19 Juli 2008 - 13:04

Yvonne:

Eliza bedankt dat je dit allemaal voor ons beschrijft. Wij genieten enorm met jullie mee.
    Eten jullie als ontbijt ook rijst?
    Liefs van ons allen
    Yvonne

• 19 Juli 2008 - 14:01

Opa En Oma:

Hoe kun je nu in de trein verbranden Elisa, is dat een open trein. heb je ook al spinnen gegeten dat wilde je toch. Nu wat is het allemal toch prachtig We kijken er steeds naar uit. Vanavond gaan wij maar aan de mosselen. kusjes van ons beidjes

• 19 Juli 2008 - 16:44

Anath, Dick & Syl:

Lieve Bondertjes,
    Net als bij jullie, hier ook af en toe een bui (alleen niet tropisch). Maar wel een 'coole' gedachte he, dat het in NL zo lekker koel is als je loopt te puffen van de hitte. Heel leuk om jullie belevenissen te lezen. Veel plezier verder. Liefs van "282".

• 20 Juli 2008 - 17:01

Oma:

wat genieten jullie toch en wij hier ook van jullie. Morgen gaan we naar oost duitsland naar slot parchen en naar berlyn geweldig he. berry peter en ik.

nog veel plezier liefs oma