Trekking - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Trekking - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Trekking

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

24 Juli 2008 | Thailand, Chiang Mai

Hallo Allemaal!

De afgelopen dagen zijn we op trekking door het regenwoud geweest. Het was echt geweldig. Hier nu het verslag!

Dinsdag:
Het grote avontuur ging beginnen.
's Ochtends om 9 uur kwam onze gids Kek ons ophalen met een minitruck. We zaten samen in een groep met een ander gezin uit Amsterdam, met 3 kinderen van onze leeftijd. Omdat de gids nog eten moest halen gingen we eerst naar de plaatselijke markt. Daarna nog een uurtje rijden naar de plek waar we gingen lunchen. Daar in de buurt was ook een bijzondere grot vol met boeddha-beelden, die hebben we eerst bezocht. Na de lunch nog een eindje rijden naar het beginpunt van de tocht.
We hadden allemaal een rugzak met kleren en slaapspullen voor de komende dagen mee. De eerste dag hebben we ongeveer 2 uur gelopen. Het eerste stuk door maisvelden en daarna berg op door het regenwoud. Onze gids Kek liep met ons mee en ook een man uit de bergstam waar we gingen overnachten, die wist de weg het beste. De afgelopen dagen had het er geregent dus de paden waren soms een beetje glibberig. We zagen veel hoge bananenbomen en heel erg veel bamboe. We hadden allemaal een stok om jezelf in balans te houden bij de gladde stukken. De gids sloeg steeds met de stok op de grond om de slangen op afstand te houden, er zitten daar veel cobra's en pythons.
Tegen 3 uur kwamen we bij de Phalong-bergstam aan. Het dorp bestond uit vele huisjes, gemaakt van bamboe en riet op het dak. Het terrein was heel modderig en er liepen veel honden, kippen en varkens. Onze plek bestond uit een huisje van bamboe met veel matjes en dekentjes waar we sliepen, een wc en een waterkraan. Waar wij sliepen liepen ook soms kippen naar binnen, dat was wel heel grappig. Er waren veel vrouwen in traditionele kleding en er liepen veel kinderen rond. Onze gids kookte het avondeten voor ons; soep, rijst, kip, aardappelen en fruit. Heel erg lekker! Na het eten gingen de kinderen uit het dorp voor ons zingen.
Bij het slapen hadden we ieder een dun matrasje en een klamboe. We hadden zelf lakenzakken meegenomen, dat is toch wat schoner dan de dekens die daar lagen. Het was even zoeken hoe je het best kon gaan liggen maar uiteindelijk heb ik nog best goed geslapen.

Woensdag:
Tegen half 4 werden we wakker door zo ongeveer 10 hanen die begonnen te kraaien en ook de andere kippen, honden en varkens begonnen geluid te maken. Even later konden we wel weer slapen en tegen half 8 gingen we eruit. Onze gids had een ontbijt voor ons gemaakt; geroosterd brood, eieren, jam, thee, koffie en fruit. Het is een raadsel hoe hij dat allemaal voor elkaar kreeg in dat hutje. Omdat we een lange tocht voor de boeg hadden, kookte hij het middageten 's ochtends al en dat nam hij in zijn rugzak mee. Tegen half 9 werden kwamen er vele vrouwen uit het dorp met allemaal spulletjes. De meeste vrouwen hadden pikzwarte tanden en tandvlees. Onze gids vertelde dat ze kauwen op een mengsel van bladeren, tabak en kalk. Het werkt hallicunerend. Nadat we wat dingetjes gekocht hadden begonnen we om half 10 te lopen. Het eerste stuk was het nog wel te doen maar daarna werden de paden steeds smaller en onbegaanbaarder. Het begon ook een beetje te regenen, wat het de hele dag verder heeft gedaan. Gelukkig hadden we allemaal een stok. De gids en de man uit de stam moesten steeds maar een beetje lachen als wij weer stonden te hannessen bij een glibberig stukje. Het regenwoud werd steeds dichtbegroeider, heel erg veel bamboe en andere bijzondere hoge bomen. Na 2,5 uur lopen hadden we een lunchpauze. We kregen een bananenblad met rijst erin en ze hadden allerlei tropische vruchten meegebracht. Het was heel erg lekker.
Na de lunch moesten we nog 3 uur lopen daar het volgende dorp. Dat stuk was echt afzien.
We liepen op smalle paden langst steile hellingen en we moesten berg op klimmen. De laatste afdaling was de grootste uitdaging. Het was een heel erg glad pad steil naar beneden. Papa en Veerle liepen vlak achter de gids dus die hadden een trucje om zo goed mogelijk van de helling af te komen, maar die is ons dus totaal ontgaan. Het was geen doen en ik snap nogsteeds niet hoe de rest zonder te vallen naar beneden gekomen is. Steeds als ik een modderpoel probeerde te ontwijken, bleek de rand heel glad te zijn en viel ik het met mijn kont midden in de drek. Soms zo 3 keer achter elkaar. En mama achter me aan. We piesten bijna in onze broek van het lachen. Het laaste stuk ben ik niet meer opgestaan en gewoon naar beneden gegleden.
Na deze hindernis was het nog 5 minuten lopen naar het dorp. Het was weer een dorp van de Phalong-stam en zag er ook hetzelfde uit alleen was deze wat rustiger. Onze gids kookte weer een heerlijk avondeten voor ons het we gingen vroeg naar bed.

Donderdag:
Vanochtend moesten we vroeg opstaan omdat we om 8 uur naar de olifanten toe gingen, maar dat was niet zo'n probleem met al die kakelende kippen om de tent. Als ontbijt kregen we bananenpannenkoeken. Om kwart voor 8 gingen we op pad naar de "opstapplaats". Daar stonden al 4 olifanten klaar. Wat een geweldig mooie beesten! Via een trap moesten we per 2 via het hoofd van de olifant op zijn rug klimmen. Ik zat samen met marianne en veerle samen met anne. De eerste 5 minuten was het heel onwennig en zaten we ons bij elke stap overal aan vast te klampen. Maar daarna raakte je eraan gewend en was het genieten. Echt een sprookje. Voorop zat de baas van de olifant die steeds naar hem riep welke kant hij op moest. Het eerste stuk was aardig vlak maar daarna ging het berg op. Het waren best steile paden maar dat was voor de olifanten geen probleem. Soms stopten ze even om te eten, hele maisstengels rukte hij zo uit de grond. Na een half uur mochten veerle en ik op de nek van de olifant zitten, met de benen vlak achter zijn oren. Dat was echt heel gaaf! We hebben ongeveer 1,5 uur op de olifanten gezeten. Via een trap moesten we er weer vanaf en daar stond onze gids ons weer op te wachten.
Daarna moesten we een uurtje lopen naar de plek waar de auto stond. We reden naar een rivier toe. Daar gingen we op een vlot varen. Het was een soort punteren, met een lange stok wordt het vlot over de rivier geduwd. Dat was erg ontspannend.
Daarna allemaal weer in de auto terug naar het hotel. Onderweg een lunch gehad en een bezoek gebracht aan een orchideenfarm, allemaal prachtige planten. Tegen 3 uur kwamen we in het Hotel aan, heel moe en smerig. De kleren hebben we gelijk naar de wasserette gebracht en en aantal schoenen en kledingstukken gewoon weggegooid. Zonet hebben we vlakbij iets gegeten en nu zit ik onder het genot van een aarbeienmilkshake dit verhaal te typen. Zometeen gaan we lekker naar bed.
Maar eerst natuurlijk nog de foto's!

Wat was het een avontuur!

Heel veel liefs van de Bondertjes.

• 24 Juli 2008 - 16:04

Jan:

mooi verhaal! ik heb geen idee wie jullie zijn, maar het klinkt als hardcore trekking! Ongelovelijk dat je nog de kracht hebt om dit te typen :-)

• 24 Juli 2008 - 17:46

Opa En Oma:

Ik heb weer genoten van je verhaal over de tocht door het regenwoud en wat en prachtige fotos erbij en dan die tocht met die olifanten . en dan dat eten je zegt dan ook nog dat het lekker smaakte lunch op dat bananenblad brrr
    maar jullie blijven het prijzen knap hoor wij zijn hier lekker in bonn aan de snitsel prachtig weer oma en opa

• 24 Juli 2008 - 20:24

Jos En Lies :

Prachtig! Wezittennhier mee te genieten. Groetjes en veel plezier.

• 25 Juli 2008 - 06:07

Yvonne:

tjonge zo lang lopen door de modder Geweldig dat jullie dit hebben vol gehouden. Hebben jullie veel last van insecten? En geweldige foto's!!!

• 25 Juli 2008 - 09:25

Lida & Kees:

Geweldig, je kan aan Anne zijn gezicht zien dat hij een geboren olifantenruiter is, wat zit hij er ontspannen op zeg! Hebben jullie zelf nog slangen gezien? Hoe lang zijn jullie eigenlijk al weg? een maand of drie, of zo. Jullie hebben al zoveel beleefd!

Groet'n uut Loen'n

• 25 Juli 2008 - 17:44

Andre Huting:

geweldig anne geerd mijn zoon sebastiaan volgt het ook hij gaat in okt en je vakantie kaartwas weer geweldig groetjes andre

• 26 Juli 2008 - 10:48

Lineke/Jurjen:

He Family,
    Wat vliegt de tijd. Ik dacht 3 dagen niets horen, maar het is alweer zo ver. Volgens mij moeten jullie kilo's afvallen, heb je geen Sonja Bakker dieet voor nodig. En die vrouwen daar hebben het maar gemakkelijk, hoeven hun tanden niet te poetsen. Graag tot schrijvens. groetjes Lineke