Bangkok, Kanchanaburi en Ayutthaya. - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Bangkok, Kanchanaburi en Ayutthaya. - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Bangkok, Kanchanaburi en Ayutthaya.

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

16 Juli 2008 | Thailand, Ayutthaya

Hallo Allemaal!

We hebben weer 4 dagen achter de rug waarin we ontzettend veel hebben gedaan. Het is haast niet te geloven dat we hier nog maar 5 dagen zitten!

Ik begin waar ik de vorige keer gebleven ben.

Zondag:
Na een lekker ontbijt hebben we ons met de " TukTuk van het Huis" naar de Banglamphu Market laten brengen. Een doolhof van straatjes met heel veel kleding, frutsels en overal kleine etenskraampjes waar de mensen om half 10 al volop aan het bakken en braden zijn. Er hing een weeige zoete etenslucht. In combinatie met de hitte werd je er soms zelfs een beetje misselijk van. Na een tijdje rondgelopen te hebben gingen we met de TukTuk naar het Grand China Princess Hotel, vanaf waar onze fietstocht zou beginnen. We vormden een groep met een ander nederlands gezin, een nederlandse gids en een thaise gids. We mochten een fiets uitzoeken en toen begon het.
Het fietsen was echt heel leuk en bijzonder. De ene gids fietste voor en de ander achter. Wanneer de voorste met haar gele petje zwaaide, stopte het verkeer en moesten we in een lange rij dicht achter elkaar blijven fietsen om te voorkomen dat er toch nog snel een brommer tussendoor zou schieten. We fietsten het merendeel van de tijd door hele smalle steegjes. We moesten slalommen om de vele mensen, honden, katten en etenskraampjes te ontwijken. Overal was het een troep, behalve bij de tempels. Omdat de mensen hier zo sterk geloven steken ze ontzettend veel geld in de tempels en het onderhoud ervan.
Na een uur gingen we met fiets en al op een pontje en stoken we de Chao Phraya Rivier over. Aan de overkant fietsten we over "zwevende" fietspaden. De fietspaden waren 1,5 meter breed en lagen veel hoger dan de rest van de grond. We moesten goed oppassen dus. Hoe verder je van het centrum van Bangkok af fietste, hoe groener de omgeving werd. Na een tocht op een longtailboot fietsten we terug naar Chinatown. Daar hebben we wat gegeten en zijn met een TukTuk weer terug gegaan naar ons Hotel.

Maandag:
De wekker ging om half 6. Na het ontbijt werden we om half 7 met een busje opgehaald. We zaten samen met een gids en 4 andere nederlanders, met wie we de komende dagen verder zouden reizen. We reden richting de Floating Markets in Damnoen Saduak. Onderweg stopten we bij de zoutwinningsvelden.
Bij de drijvende markten hebben we een bootje gehuurd en zijn tussen alle boten met eten en souveniers door gevaren. Erg toeristisch maar wel heel erg leuk.
Tegen kwart voor 10 gingen we naar de Birma spoorlijn in Kanchanaburi. We gingen met een trein over een deel van de spoorlijn. Vanuit de trein had je een prachtig uitzicht op de Kwai-River. Na een heerlijke lunch moesten we nog een uur rijden in ons busje. Op het eindpunt werden we met een longtailboot naar de River Kwai Jungle Rafts gebracht, waar we zouden overnachten. Een waar paradijs midden in de Jungle. Het was een drijvend hotel zonder elektriciteit. Iedereen had zijn eigen kleine steiger en een hangmat.
In de rivier gingen we zwemmen. De stroming was heel sterk dus je deed een zwemvest aan en sprong bij huisje 1 het water in. Bij het laatste huisje greep je je vast aan het trapje en trok je jezelf uit het water. Echt heel gaaf.
In de namiddag hebben we een stam bezocht die daar in de buurt leeft.
Toen het donker werd was alles verlicht met olielampen.
We kregen een heerlijke thaise maaltijd, gekookt door de vrouwen van de stam en hebben daarna met onze 4 medereizigers nog wat gedronken. Een van de 4, Willem, kon steengoed Theo Maassen immiteren dus we hebben ook nog ontzettend gelachen.

Dinsdag:
Om 7 uur werden we wakker gemaakt. Om half 8 werden in de rivier de olifanten gewassen dus dat was erg leuk om te zien. Om half 9 zaten we weer in het busje.
Eerst gingen we naar de Erawan watervallen in het National Park Erawan. De waterval heeft 7 levels.
Via een 2 km lang pad, smal en vol met rotsen en boomstronken, kwamen we een uur later aan bij het zevende level op ruim 1700 meter hoog. Allemaal drijfnat van het zweet. Toen weer naar beneden gelopen en in de onderste verdieping van de waterval gezwommen. Van ons was ik de enige die het durfte omdat het water nogal vol zat met vissen. Bij de watervallen kregen we een lunch (dat is hier altijd een complete warme maaltijd) en daarna de bus weer in. Na een uur rijden kwamen we aan bij de "Bridge over the River Kwai". Het wemelde er van de toeristen maar het was wel erg bijzonder om te zien.
In de namiddag brachten we een bezoek aan de JEATH oorlogsbegraafplaats en het museum. Op de begraafplaats lagen heel veel nederlandse mensen begraven.
In het museum lag de bom die er eigenlijk voor bedoeld was om de hele Bridge over the Ricer Kwai op te blazen. Ook hingen er heel erg veel foto's, brieven en krantenberichten. Erg indrukwekkend om te zien allemaal.
Daarna zijn we naar onze volgende slaapplaats gebracht, het Kasem Island Resort. We zaten in drijvende bungalows aan een grote rivier.
We hebben lekker in het zwembad gezwommen en 's avonds gegeten en nog wat nagedronken met onze 4 medereizigers.

Woensdag:
Het oorspronkelijke plan was om vandaag weer terug naar Bangkok te gaan en dan morgen naar Ayatthuya. Maar omdat we op die manier 2 dagdelen kwijt waren om te reizen hebben we ervoor gekozen om meteen naar Ayatthuya te gaan, samen met alle andere mensen. Over de reis hebben we ongeveer 3 uur gedaan. Nu zitten we in het zeer luxe Ayothuya Hotel. Vanmiddag hebben we in de omgeving rondgelopen en ook op de plaatselijke markt. Paling met vliegen, opengereten padden, stinkende schildpadden, varkensoren, halfdode hamsters, werkelijk alles was er te koop. We hebben dan ook goed wat ingeslagen.
Daarna in een restaurant aan het water wat gegeten en nu zit ik al 2,5 uur op de computer omdat jullie zo nodig op de hoogte gehouden moeten worden. Terwijl de andere 3 onder het genot van vele glazen drank naar een bandje zitten te luisteren.

Ik zal nog wat foto's toevoegen.

Tot snel!
Namens Eliza: Veel liefs van de Bondertjes.

• 16 Juli 2008 - 15:20

Henk:

Dat ziet er allemaal geweldig mooi uit, zou best willen ruilen. Leuk om dit zo allemaal mee te beleven. Volgens mij moet Eliza haast zere vingers van het typen hebben gekregen :)

Groetjes Henk en nog veel plezier allemaal.

• 16 Juli 2008 - 16:10

Lida En Kees:

Fantastisch Eliza, op deze manier kunnen we precies zien wat jullie beleven en kunnen we ook de stoere verhalen van je vader zometeen in de juiste context plaatsen. Wat een belevenis om ook zo op die historisch belangrijke plaatsen rond te lopen. Veel plezier nog en ik kijk nu al uit naar het volgende bericht.
    Groet'n uut Loen'n

• 16 Juli 2008 - 16:37

A-jberkhof@hetnet.nl:

Hallo Elisa, watkun jij ons goed op de hoogte houden van het reilen en zeilen in Thailand we genieten er van hoor ja als we het zo bekijken ben je wel de hele dag in touw endan ook nog achter die computer groetjes Oma

• 16 Juli 2008 - 17:48

Carliene:

wauw wat een belevenissen zeg... heel stoer dat je tussen de vissen durfte te zwemmen eliza haha
    heel veel plezier nog verder en hoor wel weer van jullie
    liefs Carliene

• 16 Juli 2008 - 20:16

Piet En Ria:

Hai lieve Bonders,
    Wat is dit leuk, jullie in Thailand en wij hier meteen de verhalen en recente foto's.
    Het vakantiekaartje was weer helmaal top!
    We hadden ook niet anders verwacht.
    Wij vertrekken vannacht naar Wenen.
    Nou Eliza, als het later misschien tegenvalt als danseres of actrice kun je altijd nog journaliste worden.
    Liefs Piet en Ria xxx

• 16 Juli 2008 - 20:24

Berry:

zo leuk om alles te lezen...peter smulde van the bridge en de trein en natuurlijk het oorlogsmuseum, hij zag de nederlandse vlag dus het was okee!!! eliza, je schrijft heel boeiend en vol humor, leuk om dat te zien zoals theo overgoor zegt: Talentje hoor!!!!

• 17 Juli 2008 - 09:08

Sabine:

hallo Eliza (en natuurlijk ook de rest van de bondertjes!)
    wat leuk zeg om dit allemaal zo te lezen, volgens mij hebben jullie het echt enorm naar jullie zin! ontzettend leuke foto's ook erbij!
    we wachten het volgende berichtje weer af hoor!
    geniet er nog van
    kus Sabine (en ook de rest van de familie hier!)

• 17 Juli 2008 - 11:15

Wilma Manuputy:

Ik ben nog amper bekomen van jullie vakantiekaart......dus was ik erg nieuwsgierig wat jullie daar nu echt allemaal aan het doen zijn????????
    Geweldig om jullie zo te volgen geniet er maar lekker van.

Groetjes Wilma

• 17 Juli 2008 - 15:35

Mireille:

Hoi Eliza,

Je kan je wel verhuren als reispromotor. Wat een prachtig verslag. Het kost je wel veel tijd maar zo genieten wij ook volop mee! En anders laat je die anderen ook maar eens werken hoor. Ik hoop dat jullie voldoende injectie's hebben gekregen want die enge padden en vliegen lijken mij niet echt bevordelijk voor de gezondheid. Christiaan durft er niet eens naar te kijken. Blijf genieten en dikke kus voor iedereen. Liefs Mireille

• 17 Juli 2008 - 18:03

Eric En Ina:

Wat een leuke verhalen Eliza, je zou schrijfster moeten worden ! Zet de anderen ook maar eens aan het werk dan kun jij eens uitrusten met een drankje....Prachtig ook om meteen de foto´s te zien ).Die van dat zwemmen in de rivier zal je vader wel gemaakt hebben in plaats van dat hij zelf ging kopje onder ging met als excuus dat iemand toch die foto moest maken......veel plezier verder en de groeten aan allemaal.

• 17 Juli 2008 - 18:40

Tante Tiny En Ome Be:

we genieten enorm van jullie reis dankzij de tekst met bijbehorende beelden.
    Ook nog bedankt voor jullie vakantiekaart.
    Eliza, laat die ouwe ook eens wat doen. De grote meneer uithangen en de slavinnen laten werken.
    Adieu.

• 17 Juli 2008 - 19:56

Jos En Lies:

Wij zijn ook aan het mee genieten. De vader van Lies heeft nog aan de Birma spoorweg moeten werken onder het juk van de Jappaners. "Onder elke spoorbiels ligt een dode" zei hij altijd. Maar dat was lang geleden.
    Nog veel plezier. Jos en Lies.

• 18 Juli 2008 - 10:53

Anjelies.:

Hallo Anne-Geert en familie.

Wat een prachtige verhalen allemaal, het is voor mij al heel wat jaartjes geleden dat ik in Thailand was, maar bij het lezen van deze verhalen en het bekijken van de foto's krijg ik last van accute heimwee naar dat mooie land.

Mijn Vakantie is nu ook aangebroken, maar als ik terug kom zal ik keker de rest van jullie avonturen gaan lezen.

Ik wens jullie nog een hele fijne tijd daar.

Groetjes Anjelies.

• 21 Juli 2008 - 10:38

Lineke/jurjen:

Wat is dat leuk zeg, jullie zo te volgen. Mijn complimenten voor Eliza die zich toch zich redelijk moet opofferen om ons een beetje bij te houden van jullie reis. Wij zijn net terug uit Oostenrijk, ook leuk. Jullie hebben het in ieder geval erg druk. Eliza was je niet bang voor krokodillen, dat was het eerste waar ik aan dacht.Nog veel plezier. groetjes Lineke en Jurjen.