Trekking in Zuid-Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Trekking in Zuid-Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Trekking in Zuid-Thailand

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

01 Augustus 2008 | Thailand, Bangkok

Hallo Allemaal!

De afgelopen 3 dagen zijn we op trekking geweest door het regenwoud in Zuid-Thailand. Het is niet te geloven hoe mooi het daar is. Echt een sprookje.
Hier het verslag!

Dinsdag:
De eerste dag van de trekking. We vormden een groep met 3 andere gezinnen en een jong stel.
We moesten er vroeg uit en na het ontbijt vertrokken we te voet het regenwoud in.
De paden waren veel breder dan in Noord-Thailand dus je had hier genoeg tijd om de omgeving te bekijken. Onze gidsen lieten ons allerlei soorten dieren zien; springspinnen, hagedissen, kameleons, prachtige vlinders, salamanders, veranen en waterschorpioenen. En ontzettend veel bamboe en mooie watervallen.
Na ruim anderhalf uur werden de paden heel smal en moesten we goed uitkijken.
We kwamen hier heel erg grote bomen tegen, die kenden we van de apenheul (daar staat een neppe). Heel bijzonder om daar nu echt voor te staan!
Na nog anderhalf uur lopen kwamen we bij een prachtige plek aan een rivier midden in het regenwoud. Je hebt het water nog nooit zo helder groen gezien! Hier gingen we zwemmen en kregen we later onze lunch, pakketjes van bananenblad met rijst erin. Lekker!
Ineens had veerle heel veel bloed aan haar been. Toen we haar broek omhoog rolden zagen we een grote bloedzuiger. Hij was wel 2,5 cm lang en heel erg dun. Hij was kapot gegaan, daardoor zat alles onder het bloed. We hebben het goed schoongemaakt en daarna een mooie pleister erop!
Toen we allemaal weer klaar waren voor vertrek had de gids een verassing. Hij had een groot vuur gemaakt en daar stonden grote stukken bamboe tegenaan met water erin. We kregen allemaal een beker, die ze ook van bamboe hadden gemaakt, en die goten ze vol met het hete water. Je kon er koffiepoeder in doen of een theezakje. Geweldig, zo midden in het woud!
Daarna nog een half uur gelopen en toen dezelfde weg weer terug. Om 5 uur waren we weer bij de lodge.
Lekker gedouched en gegeten.
In de avond zijn we opzoek gegaan naar spinnen, in het pikkedonder.
De gids had een grote zaklamp en als hij op een spin scheen, zag je de ogen glinsteren. Het waren net diamantjes.

Woensdag:
De tweede dag. Weer vroeg op.
We moesten onze koffers afgeven en alleen een rugzak meenemen met de spullen voor 1 nacht.
We reden een uur met een busje naar de Racha Praba meren toe. Dit was vroeger een natuurgebied waar ook mensen in dorpen leefden. In 1982 is daar een dam gebouwd en is het hele gebied onder water gezet. Het water is daar nu 30 meter diep.
Daar zijn we op een longtailboot naar de drijvende huisjes gevaren. Het is een ontzettend groot gebied met hele stijle bergen, vaak wel zo'n 300 tot 600 meter hoog.
De drijvende huisjes waren gemaakt van bamboe. Ze waren heel klein, er kon alleen een matras met een klamboe in. De wc stond op de kant en de rivier was de douche.
Eerst kregen we een lunch en toen hadden we tot 14:30 vrij.
We hebben lekker gezwommen, het water was heel erg warm.
Daarna vertrokken we weer.
We moesten eerst een half uur varen naar een ander gebied en toen wandelen naar een lagune, een meer dat afgesloten is van de rest van de meren. Daar gingen we per vlot naar een grot varen. Lopend gingen we de grot in. Heel mooi met heel veel druipstenen. We hebben er een half uur doorgebracht.
Toen hebben we nog een extra rondje op het vlot gevaren om apen te zien, daarna gingen we weer terug naar het huisjes.
Daar stond al een hele uitgebreide maaltijd voor ons klaar; vis uit de rivier, kipcurry, gefrituurde groenten, garnalen, rijst en fruit. Het was erg gezellig met zijn allen aan tafel. Na nog wat nagedronken te hebben gingen we naar bed. Het was pikkedonker.
Ieder huisje had een olielampje, voor het geval dat je 's nachts nog naar de wc moest.

Donderdag:
De wekker ging om half 7. Met mijn ogen nog half dicht trok ik mijn bikini aan en sprong zo vanaf het huisje het meer in. Er bestaat geen betere manier om wakker te worden. Geweldig. De bergen waren nog verstopt in de wolken.
We kregen allemaal een kop thee of koffie en om 7 uur begon de ochtendsafari op een longtailboot.
We hebben veel apen gezien en ook een stuk of 5 neushoornvogels!
Bij terugkomst stond het ontbijt al weer klaar!
Vandaag zou de groep zich weer opsplitsen, we gingen allemaal ergens anders heen.
Toen we terug wilden varen kwam er ineens een pikzwarte lucht aan. We zaten al in de boot en kregen poncho's aan. De bergen die eerst heel helder te zien waren, werden onzichtbaar door de muur van regen die op ons afkwam. De gids vond het toch te gevaarlijk en we moesten schuilen totdat de regen voorbij was.
Na 10 minuten vertrokken we toch. Tijdens het hele uur varen bleef het ontzettend waaien en regenen. Gelukkig hadden we de poncho's aan.
Eenmaal op de wal kregen we onze koffers weer.
We gingen in een privebus met chauffeur die ons naar de pier zou brengen. Eerst even wat eten en drinken kopen en toen 2,5 uur rijden.
Om 1 uur waren we bij de pier en de boot vertrok om 3 uur.
Om half 6 kwamen we op het eiland Ko Phangan aan. Daar namen we een taxi en was het nog een uur rijden naar het beach resort. De wegen waren heel slecht en het ging berg op berg af. Marianne vond het heel eng.
Het resort zag er geweldig uit. Mooie luxe huisjes en je loopt zo het strand op.
We hebben lekker gedouched en wat gegeten op het strand. Daarna nog een wandeling gemaakt en vroeg naar bed.

Vrijdag:
Vanochtend konden we uitslapen en hebben we lekker in het resort ontbeten. Nu ben ik in een internetcafe dit verhaal aan het schrijven en zometeen gaan we naar het strand. Het is al heel lekker weer!

Ik zal er weer een aantal foto's op zetten!
Tot bij het volgende bericht!
Liefs van de Bondertjes.

• 01 Augustus 2008 - 07:17

Mascha:

Heee! Wat een gave trekking! Ik zie dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Thailand is zo'n mooi land! Ik ben alweer thuis, ben helaas weer ziek (keelonsteking en hoge koorts). Mijn ouders waren bang dat ik iets opgelopen had in India, was gelukkig niet zo. Ik wil jullie nog heel veel plezier wensen!
    Dikke kus Mascha

• 01 Augustus 2008 - 08:13

Opa En Ma:

Wat heb je weer een prachtig verhaal Eliza Ik zie jullie alleen maar lachend wat prachtig he die spin. is dit een byzondere en die veraan en kamelion dat zie je hier niet wij zitten in Bonn 30 gr. en maar zuchten dat het zo heet is. veel fietsen prachtig. kan ik jullie ook apart mailen. nog veel plezier opa en oma

• 01 Augustus 2008 - 11:30

Berry:

wat een mooi stuk land is dit zeg en dan die prachtige beesten, die vliegende hagedis is gaaf zeg, je moeder op een houtvlot mag er ook wezen!!! hahaha
    veel plezier verder, liefs van ons

• 01 Augustus 2008 - 15:39

Lida & Kees:

Het blijft leuk bij jullie. Het is echt een geweldige reis, je valt van de ene verbazing in de andere. Wat mooi is het daar. Anne, waar was je woensdag eigenlijk?

Groet'n uut Loen'n

• 01 Augustus 2008 - 18:18

Yvonne:

Wat een geweldige reis. Ik heb ook zo moeten lachen om jou met die peper in je mond hi hi hi, had je wel water om te blussen?
    Liefs van ons allen

• 03 Augustus 2008 - 09:04

Piet / Ria Van Keule:

Hallo lieve familie in Thailand,

Wij hebben jullie berichten gevolgd.
    Zo te zien en te horen voldoende ervaringen om de hele winter nog plezier van te hebben.

Wij zijn sinds een paar dagen weer terug op honk.
    Na 2 en een halve week hebben we ons eigen bed maar weer eens opgezocht en ik moet zeggen ook heerlijk.
    Ook ons hoofd zit weer vol vakantieverhalen en fijne momenten.
    De kilo's zitten er weer aan, de foto's staan op de PC en we hebben nog een weekje vakantie die we in Nederland doorbrengen.

Het is hier ook prachtig weer ( eigenlijk de laatste dagen een beetje te warm).

bij thuiskomst bleken we lekkage te hebben, us je begrijpt dat de dagelijkse zaken meteen weer aandacht moesten krijgen.

Jullie web-side is erg leuk om te lezen,ik denk dat Eliza daar erg veel aandacht aan heeft besteed.
    Tja,al die belevenissen onthouden kun je natuurlijk ook niet allemaal.Super.

Als ik het goed heb liggen jullie nu te relaxen aan een mooi strand en dat is ook geweldig.

Wij wensen jullie nog veel plezier en tot ziens in Apeldoorn.

Marian heb je de knollen die je van Piet hebt gekregen nog bewaard?
    Toen wij terugkwamen waren er ineens leuke mini cyclaampjes aan het bloeien uit die droge knol.
    Groeten en nog hele fijne dagen toegewenst,
    Piet en Ria xxx

• 04 Augustus 2008 - 18:25

Jos En Lies:

Allereerst wil ik Elisa een compliment geven voor haar prachtige verhalen. Heel goed hoor. We genieten met volle teugen mee. Nog veel plezier. Jos en Lies