Nog meer San Francisco! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Nog meer San Francisco! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Nog meer San Francisco!

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

25 Juli 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

Hallo Allemaal!

Nog een berichtje uit San Francisco! We hebben alweer ontzettend veel gedaan!

Nicky, bedankt voor je berichtje! In Alcatraz en HaightAshbury waren we geweest en we zijn net terug van Bubba Gump, het was heeerlijk:)

Zaterdag hadden we een druk programma. We zijn een aantal beroemde wijken afgegaan. Toen we ons met de taxi naar de eerste wijk lieten brengen, merkten we pas wat een afstanden het zijn! En wederom alleen maar berg op, berg af.

Haight Ashbury: Een hippiewijk. Hier woonde Janis Joplin tijdens de Summer of Love en hier gebruikten de jongeren hun eerste LSD. Heel erg gezellig wijkje met veel muziekzaken en vintage en hippie kledingwinkels. Overal de geur van wierook en het geluid van de vele gitaristen op straat.

Castro: De homohoofdstad. Harvey Milk (de "martin luther king van de homo's" ) woonde hier en had zijn eigen camerawinkel. Hij was de eerste Amerikaanse politicus die openlijk verklaarde homoseksueel te zijn en veranderde hierdoor heel veel in de stad. In 1978 is hij vermoord door een mede politicus, een man met homofobe opvattingen, in een grote kapel vlakbij Castro. Er is een plek aan hem opgedragen midden in de wijk. Overal boven winkels en aan lantaarnpalen zie je regenboogvlaggen, het symbool voor homoseksualiteit. Ik vond het erg bijzonder om daar rond te lopen en alle verhalen over Harvey Milk te lezen.

Japantown: De naam zegt het al een beetje, dit is het japanse gedeelte van de stad. Niet zo groot als Chinatown maar toch erg leuk. Hier hebben we heerlijk gegeten.

Toen was het tijd voor een ritje met de kabeltram. Een tram die met veel kabaal door de stad rijdt. Hij is open en er hangen veel mensen buiten. Het was heel leuk om een keer mee te maken, maar wel redelijk frisjes!
We zijn nog even langs de haven gaan lopen en toen lekker gaan slapen!

Zondagochtend gingen we er vroeg uit omdat we naar een kerkdienst gingen die om 9 uur begon. Dat was echt geweldig. Er was een band, compleet met saxofonen en trompetten en een groot koor met wel 40 zangers. De dienst begon met een welkom waarbij we allemaal de handen vast moesten houden en daarna iedereen gingen knuffelen. Dat duurt natuurlijk even want ook de hele rij voor en achter je moest je knuffelen. Heel erg grappig en ook heel bijzonder om een dienst zo te beginnen.
Er volgde 1,5 uur met prachtige gospelmuziek en een aantal sprekers. Heel inspirerend en met een warm gevoel kwamen we de kerk weer uit!

In het begin van de middag hebben we lekker langs de kust gelopen want om 3 uur begon daar onze trip naar Alcatraz. Het eiland met een beroemde gevangenis. Dat was bijzonder zeg!

Met een grote boot kwamen we aan en na een korte introductie liep iedereen het eiland op. In de daadwerkelijke gevangenis kregen we allemaal een audiotour van ongeveer een uur. Terwijl je langs alle bijzondere cellen, de eetzaal en de luchtruimte liep, werd er commentaar gegeven door mannen die daar ofwel bewaker, ofwel gevangene waren geweest.
Ironisch is dat je juist vanaf Alcatraz het mooiste uitzicht op San Francisco hebt. Ze konden precies zien waar het leven was, waar ze heen wilden en mede daardoor zijn er zoveel ontsnappingspogingen geweest.
De laatste, in 1962, was de enige succesvolle. In Alcatraz is nog de beroemde cel met het gat waardoor een van de drie ontsnapt is. Ze zijn vermoedelijk met een vlot het ijskoude water overgestoken en nooit meer teruggevonden.
We vonden het echt geweldig!

Later zijn we in het Hard Rock Cafe wezen eten. Altijd lekker en we hebben ook hier wat souveniers gekocht!

Vandaag, op maandag, zijn we opgesplitst. Anne wilde graag wat gitaarzaken af en wij zijn met zijn drieen in wat winkels gaan kijken en hebben alvast alle foto's op de computer gezet. Bij het vorige bericht staan nu ook foto's!

Op advies van Nicky, hebben we net bij het restaurant Bubba Gump gegeten. Met garnaalgerechten geinspireerd op de film Forest Gump. Heerlijk gegeten met een prachtig uitzicht op de baai.

Nu zijn we net weer terug in het hostel. Morgen nog een dag in San Francisco en dan gaan we per bus en trein door naar Los Angeles!

Tot het volgende bericht maar weer!

Heel veel liefs van De Bondertjes.

Ps. Dick, als je dit toevallig leest. Gefeliciteerd met je verjaardag!!!

• 26 Juli 2011 - 08:00

Lineke & Jurjen:

Zo jullie hebben alweer veel gedaan. Wat heb je nu weer in je mond Eliza, toch geen vieze wurmpjes? Het ziet er allemaal weer gaaf uit.
    groetjes Lineke

• 26 Juli 2011 - 08:21

Sabine:

hallo allemaal,
    wat super leuk zeg om dit weer allemaal te lezen! jullie vertellen het weer geweldig! ben erg benieuwd naar het volgende verslag. ik zit nog steeds hier in de zandbak, omdat nog lang niet alle spullen er zijn kunnen we eigenlijk nog erg weinig doen, dus lezen (o.a. jullie belevenissen) is een aangename afwisseling!
    xxx Sabine

• 26 Juli 2011 - 08:25

Opa En Oma:

hallo lievertjes. Jonge jonge wat hebben jullie alweer veel meegemakt En Elisa gadver de gadver wat had je in de mond en dat beest op je schouder ik moet er niet aan denken. Het weer is hier waardeloos Verder gaat het goed groetjes en een dikke kus van ons beidjes Opa en Oma

• 26 Juli 2011 - 15:41

Yvonne:

Weer geweldig om te lezen...en wat een leuke foto's.

Ps Marianne: komen mijn sms-en wel aan?

• 26 Juli 2011 - 16:04

Piet En Ria:

Alles gelezen, ook van ons opnieuw veel plezier en avontuur gewenst.

Bedankt voor de inspirerende kaart, jullie zagen er goed uit, pas maar op dat je daar niet wordt opgepakt met zulke tronies!
    Het was (zoals verwacht) weer klasse.

Groet Piet en Ria

• 27 Juli 2011 - 09:47

Nicky Van Riggelen:

Hallo daar! Wat leuk om te lezen dat jullie bij bubba gump en de verschillende leuke wijken zijn geweest! Ik had nog willen zeggen dat de Castro ook leuk is, maar gezien mijn vader daar liever niet heen wou dacht ik dat Anne-Geert mischien ook niet direct geinteseerd zoun zijn in de homohoofdstad van californie. Als ik jullie verhalen lees krijg ik ontzettende heimwee! "I left my heart in San Francisco". Heel veel plezier in LA! Groetjes