San Diego, in Mexicaanse sferen. - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu San Diego, in Mexicaanse sferen. - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

San Diego, in Mexicaanse sferen.

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

03 Augustus 2011 | Verenigde Staten, San Diego

Hallo Allemaal!

Hier De Bondertjes vanuit San Diego!
We zijn net terug uit Mexico, daarover zometeen meer!

Lineke: ja, we krijgen alle reacties! Los Angeles was wel veilig voor ons, er liepen zoveel mensen rond. Anne vond dat stuk wel een beetje te vergelijken met de doldwaze dagen in de Bijenkorf! En in San Francisco had ik inderdaad larven in mijn mond. Met Mexicaanse Kruiden, dat kon je gewoon als snack kopen!

Frank: ja, de Amerikanen zijn net zo vriendelijk als in New York. Vooral in het verkeer zijn ze heel erg netjes en ze helpen meteen als je de weg kwijt bent.

Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben we de trein genomen van Los Angeles naar San Diego.
Het was een rustige treinrit van ongeveer 3 uur met steeds mooi uitzicht over de zee. We slapen in een mooi en gezellig backpackers hostel midden in de stad. Gewoon weer in stapelbedden met de douche op de gang maar wel veel meer te beleven!
We zijn langs de haven gaan lopen en kwamen erachter dat ook hier de afstanden heel groot zijn, het is echt een grote stad.
We hebben heerlijk Mexicaans gegeten en zijn vroeg naar bed gegaan.

Dinsdag was een stranddag, goed ingesmeerd want je verbrand hier toch wel snel. We moesten ruim een uur met de bus naar La Jolla, een strand ten noorden van San Diego. Het was er leuk, ontzettend hoge golven en veel surfers. Omdat het water redelijk vol met zeewier zat, zijn we 's middags naar een ander strand gegaan. Daar zijn we lekker tot 6 uur blijven liggen.
Op de terugweg hebben we in Old Town gegeten. Er is daar een klein, ouderwets Mexicaans dorpje nagebouwd waar van alles te beleven is. Veel kraampjes, muziek, winkeltjes en restaurants. Hier hebben we weer heerlijk Mexicaans gegeten.

De reden voor al deze Mexicaanse invloeden is dat San Diego maar zo ongeveer 25 kilometer van de grens ligt. We hadden gehoord dat je voor 5 dollar een dag naar Mexico kon dus dat hebben we vandaag, woensdag, gedaan. Wat een belevenis!
Vroeg opgestaan want we wisten niet precies hoe lang we er over zouden doen. We gingen met een trolley naar een plek vlak voor de grens, ongeveer een uur reizen. Daar aangekomen konden we te voet de grens oversteken. De controle op de heenweg was helemaal niet zo streng, we konden zo doorlopen.

En ineens zaten we toch wel een beetje in een andere wereld. Vooral het stuk vlak na de grens was erg toeristisch. Allemaal kindjes die kauwgom probeerden te verkopen en vanuit elke winkel werd en gefloten en geroepen in de hoop dat je binnenkwam. Langs de straat staan een stuk of 8 ezels geverfd en opgezadeld voor foto's, je weet niet wat je ziet. Er waren haast geen andere toeristen (we hebben eigenlijk de hele dag haast geen toeristen gezien) dus wij waren een grote bezienswaardigheid.

We liepen een stuk verder door de stad en daar merk je pas echt het verschil met Amerika. Het verkeer is er veel drukker, er zijn veel oude huisjes met golfplaten, veel kleine winkeltjes met lederwaren of medicijnen, zwerfhonden, taco-bezorgers en ineens spreekt niemand er meer Engels. Omdat de sportschoenen daar zo goedkoop waren (mede omdat ze rekenen in peso's, de Mexicaanse munteenheid), wilden Veerle en ik graag hardloopschoenen kopen. Nou, leg maar eens uit dat je een maat groter wil. Dat moest met veel wijzen en gebaren en bellen met de winkeleigenaar. We hebben wel gelachen en uiteindelijk zijn we allebei geslaagd. Marianne nog een mooie leren tas en Anne een riem. Wederom natuurlijk Mexicaans gegeten.

De controle om over de Amerikaanse grens over te komen was wat strenger. Voor ons viel het mee, we moesten door een soort douane met paspoort- en tassencontrole maar alle Mexicanen moeten allerlei papieren hebben en dan nog steeds uren in de rij. Dit is natuurlijk de uitgelezen plek om als Mexicaan te proberen Amerika binnen te komen dus ze zijn erg streng. Mocht je gepakt worden, dan staat overal dat je meteen wordt opgesloten!

Vandaag was dus een heel avontuur. Wel ontzettend leuk!

Morgen nog een dagje San Diego. Dan halen we de huurauto op en gaan we het binnenland in. Ik weet niet precies wanneer we weer internet hebben maar dat zal vast niet lang duren!

Tot het volgende bericht maar weer!

Heel veel liefs van De Bondertjes!

• 04 Augustus 2011 - 06:40

John Klooster:

Hallo Eliza. Een leuk verslag. Het lijkt erop dat jullie het reuze gezellig hebben met z'n vieren. In 1999 heb ik $ 200,-- verloren in Las Vegas. Probeer die maar voor me terug te winnen als jullie daar zijn. Als dat lukt mag je de helft houden en is de andere helft voor mij.
    Groeten, John

• 04 Augustus 2011 - 09:02

Berry:

Hoi, wat ziet mexico er kleurig uit zeg. ik vind het wel veel lijken op de foto's van peru, bolivia, chili van djoeke en barry. wat een mooie haven, peter zou er niet weg te slaan zijn !!! veel plezier in de binnenlanden, wordt vast erg gaaf.
    XXXX peter en berry

• 04 Augustus 2011 - 10:23

Oom Bertus:

Is die geschilderde ezel niet gewoon een zebra?

Nog een advies:
    Binnenkort gaan jullie ook nog paardrijden met een Indiaan.
    Als je achterste pijn doet leg er dan een biefstuk onder.
    Maar beslist geen paardebiefstuk want daar zijn paarden niet van gediend. Dan beginnen ze te steigeren.

• 04 Augustus 2011 - 14:01

Yvonne:

Mexico kwam me erg bekend voor, zeker al die kleurige winkeltjes die overvol zijn. Hebben jullie ook nog van die hete saus gekocht?
    Veel plezier met jullie verdere reis!