Van het regenwoud naar de gletsjers - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Van het regenwoud naar de gletsjers - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Van het regenwoud naar de gletsjers

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

07 Juni 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo Allemaal!

Daar is ze weer hoor! Deze keer vanuit Queenstown met een muts op en handschoenen aan want het is hier -4 graden!
De laatste dagen in Punakaiki zijn we gelukkig zonder al te veel water- en stroomstoringen doorgekomen.

Meteen na het plaatsen van mijn vorige blog kwam Thomas, de Duitser, helemaal doorweekt binnen. Meneer was een behoorlijk eind het strand op gelopen, was zomaar ergens gaan zitten en had niet gekeken wanneer het vloed zou worden. Erg belangrijk want de overgang gaat hier erg snel en bij vloed komt het water tot de rotsen.
Enfin, een kleine 10 minuten later moest onze ‘ervaren’ wereldreiziger en ‘meester der survivallaars’ dus met zijn kleertjes aan terugzwemmen. Hahaha!
Eenmaal thuisgekomen heeft hij zijn schoenen en steunzolen op de kachel gelegd en tegen de tijd dat hij uit de douche vandaan kwam, waren ze gesmolten. Dat was dan wel weer een beetje zielig..

Tijdens de laatste dagen was het erg regenachtig en waren er weinig gasten. Naast het schoonmaken hebben we ons dus vooral binnen bezig gehouden met nieuwe wegwijsborden schilderen en recepten uitproberen. Ik weet nu hoe je een mix voor echte Indiase Chai Tea moet maken (kruidige thee met oa kaneel, nootmuskaat, peper en anijs) en heb ik de recepten voor Nieuw-Zeelandse ‘Gingernuts’ en ‘Hokey Pokey Chocolate’ uitgetest. Dit mogen jullie natuurlijk komen proeven als ik straks weer thuis ben!:)

Verder zijn we tijdens het omspitten van een klein stukje regenwoud ongeveer 4 enorme wietplanten tegengekomen. Dat schijnt geen uitzondering te zijn, hier aan de westkust. Omdat er geen politie is verbouwen veel mensen wiet voor eigen gebruik of om wat bij te verdienen. Die enkele keer dat er een politieauto vanuit een grote stad richting Punakaiki komt rijden, belt het eerste huis in de rij de rest op zodat iedereen op de hoogte is. Echt wel grappig!

Op zondagochtend nam ik afscheid van Helen en Kate en ging ik met de bus op weg naar Fox Glacier. Het was ongeveer 6 uur rijden en laat in de avond kwam ik in mijn hostel aan. Vanuit dit kleine plaatsje vertrekken alle wandel-, klim- en helikoptertochten richting de Fox Gletsjer. Verder staan er een paar huizen, oude boerderijen en een dichtgetimmerd schooltje. Verder geen mens op straat, echt een beetje een spookstad in deze tijd!
Emilie, die ook in Punakaiki werkte, was al een dag eerder vertrokken en hier kwam ik haar weer tegen. ’s Avonds een spelletje gespeeld en vroeg naar bed gegaan.
Ik was blij dat ik 3 nachten had geboekt zodat ik een beetje uit kon rusten. Na 3 weken kou, soms geen water, soms geen stroom en altijd vroeg op was ik toch wel behoorlijk moe geworden!

Op maandagochtend ben ik met Emilie om Lake Matheson heen gelopen. Een prachtig blauw meer waarin je de weerspiegeling van Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland, kunt zien. Zo’n plek die je altijd op ansichtkaarten ziet! Het was een tocht van 4 uur en we hadden er heerlijk weer bij!
’s Middags nam Emilie de bus naar de volgende stad, heb ik mijn gletsjertour voor de volgende dag geboekt en heerlijk een dutje gedaan. Toen Emilie vertrok bleef ik in het hostel als enige gast over. In de zomer en winter stikt het hier van de mensen maar wij zitten er net tussenin. Gelukkig heb ik leuke films op mijn laptop dus ik vermaak me wel!

Dinsdag begon net voor de middag mijn tocht op de gletsjer. Zo mooi als het weer de vorige dag was, zo donker was het nu, dus we werden goed ingepakt met extra sokken, truien, bergschoenen en een waterproof broek, jas en tas. Ook kregen we extra ijzeren spikes onder onze schoenen omdat het ijs door de regen nog glibberiger wordt.
De tocht was echt geweldig. Het is een ontzettend steile gletsjer van 13 kilometer lang en het hoogteverschil van het begin tot het eind is ongeveer 2000 meter!
Samen met 15 anderen en onze gids Bia, liepen we ongeveer 3 uur over het ijs. Geweldig! Je moest erg uitkijken, je voeten goed optillen en de ijzers hard in het ijs stampen om niet te vallen. We liepen door geulen en ijsgrotten en leerden over ‘Death Moulins’, grote gaten waarin je verdrukt wordt, verdrinkt of simpelweg al je botten breekt wanneer je erin valt. VER van wegblijven dus!!
De weersvoorspellingen waren helaas waar en tijdens de hele tocht kwam het water echt met bakken naar beneden. En dan blijkt zelfs de beste waterproof kleding niet meer waterproof.
Ik had 6 lagen bovenkleding aan maar bij thuiskomst kon ik zelfs mijn bh uitwringen! Haha!
Lekker een warme douche genomen en mijn spullen en beetje laten drogen.
Omdat ik geen zin had om in mijn eentje in mijn hostel voor de 3e avond dezelfde spaghetti te eten, ben ik lekker naar een warm restaurant gegaan.

Op woensdagochtend vertrok ik met de bus naar Queenstown. Voor deze 7 uur durende rit heeft de busmaatschappij veel deals gesloten met bedrijven langs de weg want we zijn ongeveer 15 keer gestopt bij verschillende restaurants, cafés en winkels.
Eenmaal in Queentown, de ‘Adventure Capital’ van Nieuw-Zeeland, was het 15 graden kouder en vliegt het avontuur je inderdaad om de oren. Ik ben al 20 winkels met outdoor-kleding tegengekomen en op elke wc hangen 5 verschillende advertenties voor alle sporten die je hier kunt beoefenen. Mountainbiken, raften, klimmen, wandelen, paardrijden, surfen, zwemmen, varen, bungeejumpen, paragliden, skydiven, je kunt het zo gek niet bedenken. En natuurlijk zijn ze allemaal het leukst en goedkoopst.

Ik heb besloten dat ik tijdens mijn 5 dagen hier, 2 dingen mag kiezen. Dus ik ga zo meteen maar eens goed op onderzoek uit en 2 avonturen boeken!
Wat deze gaan zijn, dat lezen jullie natuurlijk de volgende keer!

Tot snel!:)
Liefs, Eliza.

  • 07 Juni 2012 - 01:07

    Marianne:

    Hoi liefje, wat een prachtig verslag weer. Ik kon even niet slapen, dus had ik gelijk wat leuks te lezen en te zien. Die foto's van de gletsjertocht zien er knap eng uit, ik denk niet dat ik dat had gedurfd!! Ik verheug mij nu al op de chai tea en de heerlijke Nieuw Zeelandse gerechten die je voor ons Lunt gaan maken. Wees voorzichtig met je volgende tours die je gaat boeken. Veel liefs en kusjes, mama

  • 07 Juni 2012 - 03:50

    Yvonne:

    Ha Eliza, wat heb je weer veel meegemaakt. Prachtige foto's en een geweldig verslag!. Wat een spannende tocht op die berg met al dat ijs, die diepe gaten en dan ook nog regen erbij. Ik kijk al weer uit naar je volgende verhalen! Liefs Yvonne

  • 07 Juni 2012 - 04:21

    Frank:

    Heel erg leuk allemaal.
    Erg mooie natuur daar. Je maakt veel mee zeg!
    Groeten, Frank

  • 07 Juni 2012 - 07:48

    Djoeke:

    Schatje! Wat eeb leuk verhaal weer en wat een "bruisend" centrum hahahahaha!!! Die broden zien er lekker uit!!! Wat een mooie foto's.. die gletsjer herinner ik me nog wel! Meissie, enjoy!! Tot je volgende verhaal :-) !!! Dikke dikke kus Je grote nichtje

  • 07 Juni 2012 - 09:16

    Syl:

    Lief buurmeisje, Zal ik het 'extreem' lekker uitziende brood laten zien aan Bakker Keurhorst? Jammer ook dat je morgen (8 juni!, gefeliciteerd met 'die mama') nog niet thuis bent voor Indiase Chai, Nieuw-Zeelandse Ginger Nuts en Hokey Pokey Chocolate. Maar wat in het vat zit... Was je niet vreselijk verkleumd toen je doorweekt van de gletsjer kwam? 't Was waarschijnlijk een extra zware tocht door al die regen (+ natte kleding van -tig laagjes). Gelukkig werkte de (warme) douche na afloop wel. We zijn benieuwd welke 2 spannende sport-avonturen je hebt gekozen. Het is echt geweldig wat je allemaal doet, petje af! Lieve groetjes, geniet lekker verder, Anath, Dick en Syl

  • 07 Juni 2012 - 09:27

    Miranda:

    Heb je die foto's' van internet ofzo??
    Haha, echt zoooooo gaaaf, dat je dat van dichtbij mag zien joh! Echt heeel mooi!
    Maar zo te zien geniet jij met volle teugen, ben echt trots op je dat je dit allemaal doet!
    Weer een leuk verhaal, jij maakt ook elke dag wat mee;) echt een avontuur!!
    Nou lieverd, geniiett ervan want voor je het weet ben je weer terug!(Vind ik stiekem niet erg)
    Ohja schrijf je nog weleens in je reisdagboek?
    Kan niet wachten op je verhalen!!!!
    Veel liefs.. X

  • 07 Juni 2012 - 20:49

    Berry:

    Hoi Hoi, wat een prachtige foto's. kun je alle indrukken nog verwerken? Morgen je moeder jarig en het voetbal begint, een prachtige dag dus.. we worden hier al zenuwachtig voor het ek voetbal. zaterdag is DE wedstrijd. dan ben jij alweer leuke dingen aan het doen. wat gaat het snel he? ga je nog naar Claire? Rust lekker uit en geniet maar lekker van alles wat er op je pad komt. XXX tot volgende verslag, berry

  • 10 Juni 2012 - 09:55

    Fenneke :

    Hej liefke,
    Weer een super verslag en super foto's!
    Maar goed dat jij nog lekkere truien hebt gekocht!! Min 4! mijn hemeltje!
    Heb het nog ff goed liefje en ik mis je wel hoor!
    Kussen voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Nieuw-Zeeland 2012

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

The End

06 Juli 2012

Zeehonden, dolfijnen, walvissen en een aardbeving!

30 Juni 2012

Carnaval, biertjes en kots!

22 Juni 2012

Dunedin

13 Juni 2012

QUEENSTOWN
Eliza

Actief sinds 27 Juni 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 75268

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Sumatra en Kuala Lumpur

11 Juli 2013 - 02 Augustus 2013

India 2013

11 April 2012 - 10 Juli 2012

Nieuw-Zeeland 2012

21 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

California 2011

11 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: