QUEENSTOWN - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu QUEENSTOWN - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

QUEENSTOWN

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

13 Juni 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hallo Allemaal!

Heel wat avontuur achter de rug in de laatste paar dagen!

Donderdagochtend heb ik mijn vorige blog gepost en ben ik ’s middags lekker door Queenstown gaan lopen. Ik kan zeggen dat dit echt mijn favoriete plek in Nieuw-Zeeland is. Het is een klein, gezellig stadje omringd door een groot meer en meteen daarachter met sneeuw bedekte bergen. Met deze kou hebben de vele restaurantjes en cafés fakkels en haardvuren aan en zijn de straten en het park vol met lichtjes. Het is net kerst!
Het skiseizoen is hier net pas begonnen dus het is hier nog heel erg rustig. Heel handig voor mij want in alle tours is nog volop plek en al het eten en drinken is hier volgens de buschauffeur nog nooit zo goedkoop geweest! Dat heb ik diezelfde donderdagavond samen met Emilie even uitgetest. En inderdaad! 2 pizza’s voor de prijs van 1 en een pint bier voor €1,80. Dat is nog eens wat anders! Haha!

Vrijdagochtend heb ik samen met Emilie een ritje in de Gondola gemaakt. Dit is een soort skilift die vanuit het centrum van Queenstown de Ben Lomond berg op gaat. Een hele steile rit van ongeveer 10 minuten met een prachtig uitzicht! Boven op de berg gewandeld, foto’s gemaakt en lekker koffie gedronken. ’s Middags afscheid genomen van Emilie (dit was écht de laatste keer dat we elkaar tegenkwamen) en heb ik eens even goed rondgekeken om 2 dingen te boeken.
De eerste wist ik zeker, een paardrijtour voor op zaterdagochtend. Als tweede wilde ik heeeel graag bungyjumpen maar toen ik de prijzen zag, was het toch wat duurder dan ik gedacht had.
En dan is het moeilijk kiezen want eigenlijk begint elk lullig stukje fietsen bij €100. Riviersurfen en raften was veel te koud, gloeiwormen had ik eigenlijk al gezien en nadat ik nog serieus had overwogen om een ochtend te gaan vissen, besloot ik toch maar even te wachten!

Zaterdagochtend werd ik om 8 uur bij mijn hostel opgehaald. Over deze paardentours had ik al vaker gelezen en ze leken me echt geweldig. Toen ik ze opbelde en vertelde wat ik al ongeveer aan paardrijden heb gedaan, vond ze me ervaren genoeg om met de gevorderden mee te gaan! Gaaf!
De tour begon in Glenorchy, een klein plaatsje met 400 inwoners, ongeveer 40 minuten rijden.
Toen ik aankwam bleek dat we maar met zijn tweeën deze tour gingen doen. Nog een voordeel van reizen buiten het hoogseizoen!
En het was weer een van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb! We hebben ongeveer 3,5 uur rondgereden en onze gids wist ontzettend veel over de omgeving. Natuurlijk over de geschiedenis en de mythen maar ook veel over de films die er zijn opgenomen. Een heel deel van Lord of the Rings bijvoorbeeld! En The Chronicles of Narnia! En Wolverine! En in deze tijd zijn ze bezig om The Hobbit te filmen.
Voor Lord of the Rings zijn de grote paardenscènes hier opgenomen. De filmmakers hadden daarvoor speciaal getrainde paarden vanuit Australië over komen vliegen. Ze konden rollen, buigen en hinniken op commando maar weigerden in galop het water in te gaan. Daar zijn dus uiteindelijk de ‘goedkope’ paarden uit Glenorchy voor gebruikt! Heel grappig! Onze paarden waren ook filmsterren want ze hadden beiden een rol in Narnia!
En zo gingen we minutenlang in galop, langs de ‘Misty Mountains’, door de rivier en door het bos. Wat was dat geweldig!

Met flinke pijn in de kont werden we weer bij ons hostel afgezet. Daar kwam ik een aantal backpackers uit mijn kamer tegen die net een bungyjump hadden gedaan. Na het horen van de dolenthousiaste verhalen en het bekijken van de foto’s en filmpjes was ik overtuigd. Het is toch iets wat ik altijd al wilde en ik heb eigenlijk ook genoeg geld gespaard! En dus hupsakee, geboekt voor de zondagochtend! Er waren 3 keuzes: 1 van 40 meter, 1 van 47 meter en de Nevis van 134 meter. Mogen jullie raden!;)

’s Avonds tussen alle bedrijven door ook nog naar de bioscoop geweest! Een mooie zaal met grote leren loungestoelen. Grappig is dat je voor de film een uitgebreid instructiefilmpje krijgt te zien over wat te doen in het geval van een aardbeving! Ik ging naar The Dictator, van de maker van Ali G, Borat en Bruno. Wat een figuur is het toch ook! Weer ontzettend gelachen!

Zondagochtend vroeg moest ik ‘inchecken’ bij het bungy-kantoor. Ik was blij dat ik een vroege sprong had geboekt want ik begon toch wel een beetje zenuwachtig te worden!
In een grote bus gingen we op weg. Eerst wat mensen afgezet bij de brug-bungy van 40 meter (watjes) en toen in een kleiner busje op weg naar de Nevis! Er waren 3 andere stellen waarvan de vrouwen alleen maar mee gingen om te kijken dus uiteindelijk waren er maar 4 mensen die sprongen!
In een groot gebouw kregen we ons ‘harnas’ aan, werden we gewogen en kregen we de veiligheidsinstructies. En toen mochten we gaan kijken. Bah! Toch wel heel hoog!!
Het platform waar je vanaf springt, hangt aan staalkabels in de lucht (lekker wiebelig!) en daar word je dus eerst met een kleiner bakje naartoe vervoerd. Het platform heeft een glazen bodem dus je kijkt de hele tijd al lekker naar beneden.
Ik was met 3 andere mannen en je springt in volgorde van zwaar naar licht dus ik was als laatste. De eerste was een Engelsman die al heel veel jumps had gedaan. Daarna kwam een doodsbange Koreaan, toen een Braziliaan en toen ik! Gelukkig ging dat heel snel dus ik had niet veel tijd om echt heel bang te worden!
Ik werd in een grote stoel neergezet en het elastiek werd aan mijn harnas en toen aan mijn enkels vastgemaakt. Ik was toen zo bang dat ik eigenlijk haast niet meer heb nagedacht. De enige tip die ik had meegekregen is om meteen de eerste keer te springen wanneer die man aftelt. Anders blijft je daar maar staan en word je uiteindelijk zo bang dat je het niet meer doet.
En zo stond ik ineens op een nog kleiner uitsteeksel, met mijn tenen op de rand, op 134 meter boven de grond. Nog even lachen naar de camera en toen; 3, 2, 1, BUNGY! Whaaaaaaaa!!
Die vrije val is zo ontzettend gaaf en duurt zo lang! Ik had gedacht dat het misschien pijn zou doen als je weer terug omhoog schiet maar daar merk je helemaal niks van! Ik heb aan 1 stuk door gegild!
Toen ik de 2e keer omhoog schoot, moest ik aan een rood touw trekken. Hierdoor schiet het elastiek los van je enkels, zit dan alleen nog aan je harnas vast en zo word je dus zittend weer omhoog getakeld. Handig! Wat was dat gaaaaaf!!!
Helemaal enthousiast in het bakje weer terug, foto’s en het filmpje besteld en terug naar Queenstown. Aldaar eens even lekker de beroemde ‘Fergburger’ uitgeprobeerd en de rest van de dag nagenoten!

Maandagochtend vroeg ging ik op weg naar Dunedin. De oplettende lezer zal zich misschien afvragen waarom ik nu hier zit en niet op de Fruitfarm waar ik eigenlijk naartoe zou gaan? Nou, u heeft goed opgelet, oplettende lezer!
Omdat de Fruitfarm nog zuidelijker ligt (het sneeuwt er zelfs!) en waarschijnlijk nog primitiever is dan mijn vorige hostel, vond ik het toch niet zo’n goed idee om daar 3 weken fruit te plukken. En daarbij vind ik het ook gewoon leuk om in een grote stad te zitten! Dus ik heb wat hostels gemaild en vandaag begin ik bij ‘On Top Backpackers’ met werken voor accommodatie. Ik ben benieuwd!

Gisteren rondgelopen in Dunedin en de Sport&Zwem-Combo gedaan. Eerst lekker fietsen en hardlopen en toen zwemmen! Helemaal goed!

Nou, dat was weer een heel verhaal! Genoeg avontuur voor nu!
Het is me gelukt om het filmpje van de bungyjump op YouTube te zetten!
Link: http://www.youtube.com/watch?v=6Z3im_HjheE
Andere link naar het filmpje: http://www.ididit.co.nz/ididit/profile/16519?action=viewvideo&id=243319

En hoe het mij verder in Dunedin vergaat, dat lezen jullie natuurlijk de volgende keer!

Tot snel!
Liefs, Eliza.

  • 13 Juni 2012 - 02:07

    Marianne:

    GEWELDIG!!!!!, lieverd
    Nu kan ik dat zeggen, maar toen wij zondag, vlak na jou bungysprong, het filmpje voor het eerst zagen, liepen van schrik de tranen over mijn wangen. Inmiddels heb ik het al zo vaak gezien en ik ben zeer trots op jou dat je dit hebt gedaan. Het was tenslotte een grote droom van je. Veel collega's bij CODA heb ik het filmpje laten en de oh's en ah's waren niet van de lucht.
    En dan dat paardrijden, wat ziet het er prachtig uit. Je zult er wel een blauwe kont van hebben overgehouden. Gelukkig had je nu niet, zoals vorig jaar in Amerika, een gillende moeder achter je aan rijden. Veel plezier in Dunedin en doe de hartelijke groeten aan Claire.

  • 13 Juni 2012 - 04:13

    Nellie:

    Wauw, wat een sensatie ,wat maak je veel mee en onderneem je ook veel.
    Geniet van je gezellige verhalen,nog veel fijne dagen!!!

  • 13 Juni 2012 - 05:20

    Yvonne:

    Super Eliza, dat je dit gedaan hebt. Ik heb het filmpje bekeken en kreeg er kippenvel van! Wat een geweldige foto's! ...en ook fantastisch dat je voor paardrijden hebt gekozen in zo'n mooie omgeving. Veel plezier verder.

  • 13 Juni 2012 - 07:59

    Veer:

    Hééél gaaf om die andere foto's ook te zien van je Bungy! Het filmpje staat ondertussen al bij favorieten op de computer! :D Ik vind het zoooo vet dat je dat gedaan hebt!! Groot gelijk!
    Ik kan mij zo voorstellen hoe gaaf je dat paardrijden vond! Heerlijk in galop tussen de bergen! Geweldig!

    Liefs,
    Veertje

  • 13 Juni 2012 - 09:39

    Miranda:

    WOOOOOOOOOOOOW!!!!! Super vet!!!!! Whaaaa, ik heb echt gelachen om die sprong, hahaha! Zoo gaaf, en wat een mooie setting ook, echt mooi!!! Maar wel stoer dat je die nevis deed hoor, haha!
    Dat paardrijden ziet er ook mooi uit, dat je dit allemaal mag meemaken he?! Zo stoer! Ben echt helemaal ondersteboven van dit avontuur, echt gave dingen weer meegemaakt!! Haha
    Nou schat, veel plezer met het werken bij 'on top backpackers'

    Dikke kus, houvanje.. Xx

  • 13 Juni 2012 - 10:23

    Tim Koldenhof:

    Supermooi daar! en supereng het bungyjumpen! Tot snel (audities voor opa zijn volgende week en kaartverkoop loopt al goed). Groetjes Tim

  • 13 Juni 2012 - 15:50

    Opa En Oma:

    jonge jonge Eliza

    wat een spong had je nog een droge broek En dat paardrijden Wat een elende allemaal maar wij zijn wel trotsVan wie je dat hbt is mij een vraag


  • 13 Juni 2012 - 18:10

    Berry:

    Hoi Hoi, weer een super verhaal, je kunt merken dat je je nu weer veel lekkerder voelt. groot gelijk dat je niet naar die fruitfarm gaat, lekker andere dingen doen toch? het middenstuk was zwaar genoeg. geweldig dat je die sprong hebt gedaan hoor. Groetjes aan claire als je haar weer tegenkomt, veel plezier verder XXX berry

  • 13 Juni 2012 - 20:53

    Joji:

    Fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt! Maar ik kreeg de KRIEBELS bij het filmpje zeg, echt buikpijn.........en dan nog zo'n relaxed muziekje op de achtergrond haha......trots op je, geniet ervan. xxx

  • 13 Juni 2012 - 21:03

    Mawicokebu:

    OOOOHHH AHHHHHH, we hebben hier allemaal ontzettend zitten griezelen bij het zien van jouw jump!!! Dat je dat durfde!!! Fantastisch hoor!! Je wilde dit al zo lang, dus dat je gelijk voor de hoogste hebt gekozen vind ik helemaal super! En lekker de enige vrouw die durfde op die dag.
    En natuurlijk ziet die paardrijtocht er ook weer hartstikke gaaf uit. Het houdt maar niet op daar, de avonturen die je beleeft.
    Wees voorzichtig hoeven we niet meer te zeggen, de engste dingen zijn denk ik wel achter de rug. Nu eerst weer even werken en hopelijk niet zo hard als in je vorige baantje. Beetje rustig aan doen dus.
    Geniet lekker verder!!
    Liefs,
    Marianne+rest

  • 14 Juni 2012 - 07:13

    Sabine:

    waaaaaaaaaaaa Eliza,
    wat doe je toch een hoop onwijs gave dingen....hoewel ik wel moet bekennen dat ik hier thuis vanachter de laptop al bijna in de broek pies van angst bij't zien van jou jump! respect hoor.....ik doe het je niet na!
    wel super om te lezen! je wilde dit al heel lang natuurlijk, weer een vinkje op je to do list, een big smile en een geweldige ervaring rijker!
    ik kijk weer erg uit naar je volgende verslag!
    xxx

  • 14 Juni 2012 - 09:23

    Lineke:

    Niet te geloven dat je dat allemaal durft. Een heel avontuurlijke nicht, super. Lekker verder genieten en veel ervaringen opdoen. groetjes Lineke

  • 14 Juni 2012 - 13:27

    Rick:

    Dit is echt ongelofelijk.....................

    Op het moment dat je sprong voelde ik de angst. Wat een lef heb jij zeg! Zie jij mij dat al doen? XD Hahahaha.

    Supergaaf Elies! Wat cool ook van die plek waar films worden opgenomen! Lijkt me zeer gaaf om allemaal mee te maken. :-D

    Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Nieuw-Zeeland 2012

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

The End

06 Juli 2012

Zeehonden, dolfijnen, walvissen en een aardbeving!

30 Juni 2012

Carnaval, biertjes en kots!

22 Juni 2012

Dunedin

13 Juni 2012

QUEENSTOWN
Eliza

Actief sinds 27 Juni 2008
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 75301

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 23 Juli 2015

Sumatra en Kuala Lumpur

11 Juli 2013 - 02 Augustus 2013

India 2013

11 April 2012 - 10 Juli 2012

Nieuw-Zeeland 2012

21 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

California 2011

11 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: