Paleizen, apen en de Taj Mahal - Reisverslag uit Benares, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Paleizen, apen en de Taj Mahal - Reisverslag uit Benares, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Paleizen, apen en de Taj Mahal

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

23 Juli 2013 | India, Benares

Hallo Allemaal!

Weer een nieuw verslag vanuit India. De laatste dagen hebben we het iets koeler gehad door de bewolking maar sinds we vanochtend uit de trein stapten is het weer 40 graden!

Afgelopen vrijdag reden we in ongeveer 5 uur van Pushkar naar Jaipur. Jaipur is met 4 miljoen inwoners de hoofdstad van de provincie.
We hebben die middag over de grote hoofdstraat van de stad gelopen en daar lekker gegeten.

De volgende ochtend kwam er een gids die een groot deel van de dag met ons mee is geweest. Een hele moderne vrouw, de eerste vrouw die gids is geworden in Jaipur.
We zijn naar het paleis gegaan waar de huidige Marahadja (koning) van de stad woont. Hij is nog maar 15 jaar oud en nu al koning omdat zijn vader vroeg is overleden.
Er wonen 6 mensen in het paleis en ieder heeft 10 bedienden.
Net als in de andere paleizen en forten, zijn er aparte kamers waar de mannen congressen hielden of feesten vierden. De vrouwen konden vanachter muren met kleine gaatjes meekijken.
Zo konden ze mee luisteren met de gebeurtenissen maar zagen de mannen ze niet. Hier komt ook de uitdrukking 'even the walls have ears' vandaan.
In de tuinen staan verschillende zonnewijzers waar ze tot op 20 seconden secuur de tijd af kunnen lezen.

Omdat het paleis hoog op een berg ligt, laten sommige toeristen zich per olifant naar boven brengen.
De olifanten werken hier vanaf hun 20e tot 65e. Het kost veel geld om zo'n dier daarna te onderhouden dus vroeger was het een veelvoorkomende straf om een crimineel (voor een tijdje) een olifant te geven waar ze voor moesten zorgen.

Op maandag reden we in ongeveer 3 uur naar Agra. Onderweg stopten we eerst bij een apentempel. Dit is ook een plek waar veel mensen uit de buurt een bad komen nemen.
We kochten bij de ingang een zakje pinda's die we aan de apen konden geven. Super schattig! Ik was helaas mijn zakje al snel helemaal kwijt omdat er een hele grote aap op me sprong en hem afpakte.
Wel heel leuk om rond te kijken en alle mensen te zien baden.
Tijdens de volgende stop moesten we allemaal erg nodig plassen en dus waren we aangewezen op de buitentoilet. Er waren een paar losse muurtjes neergezet waar je tussen kon gaan zitten. Gelukkig hadden we zelf wc-papier mee, wat smerig zeg!

Agra is een behoorlijk vieze stad, het meest beroemd om de Taj Mahal. We sliepen in een heel mooi hotel, maar midden tussen de sloppenwijken. Anne-Geert heeft de hele middag uit het raam staan kijken want we keken uit op een grasveld waar iedereen zo ging zitten poepen!
Maandag was onze laatste dag met Santosh dus we namen hem mee uit eten, dat was heel gezellig!

De volgende ochtend stonden we om 5 uur op om net na zonsopgang bij de Taj Mahal te gaan kijken. Dat is het zonlicht het mooist en zijn er nog weinig toeristen.
Binnen een straal van 1 kilometer vanaf de Taj Mahal mogen er geen auto's komen dus het laatste stuk gingen we met een elektrisch treintje.
De Taj Mahal is ooit door een koning gebouwd voor zijn overleden vrouw en het is een van de 7 wereldwonderen. Heel erg terecht want het is prachtig om te zien.
In de Taj Mahal zijn de graven van de koning en zijn vrouw.

Gisterenmiddag hebben we lekker rustig aan gedaan in het hotel en Marianne en ik zijn boodschappen gaan doen voor in de nachttrein.
De omgeving was wel de smerigste die we tot nu toe hebben gezien. De mensen liggen tussen de honden, koeien en waterbuffels, hebben geen water of wc en sturen alle kinderen op ons af om te komen bedelen, heel schrijnend om te zien.
We hebben in een 'supermarkt' wat water, chips en koekjes gekocht. We moesten overal een laag stof vanaf vegen om de houdbaarheidsdatum te zien, ongelofelijk.

Vannacht zijn we met de nachttrein naar Varanasi gegaan. Het station ligt vol met slapende mensen en het spoor loopt vol met ratten en honden. De treinen die langs komen rijden zitten zo vol dat er allemaal mensen uit de deuren moeten hangen.
Wij werden door een meneer op de goede plekken gezet. Anne, Marianne en Veerle bij elkaar en ik een stuk verder. Wij zaten met veel andere toeristen en rijke Indiers in een schoon deel, ieder een eigen plek in een stapelbed. Anne-Geert had iets verkeerd gegeten en is nog even ziek geweest. Gelukkig was dat snel over!
We vertrokken gisteravond rond half 10 en kwamen vandaag om 12 uur aan in Vananasi, de heilige stad. We slapen in een paleis meteen aan de rivier de Ganges.
We zijn heel benieuwd wat we hier allemaal gaan zien!

Daarover in het volgende verhaaltje meer!

Heel veel liefs van de Bondertjes.

• 23 Juli 2013 - 13:26

Cees:

Je behoefte doen op een grasveld is voor Anne-Geert niet vreemd toch. Dat doet hij op zondagochtend bij het voetballen altijd.......

• 23 Juli 2013 - 13:51

Henk:

Fijn dat jullie het ondanks stank, rommel en hitte zo naar de zin hebben. En voor wanneer jullie terugkomen in Apeldoorn: eerst 3 weken in quarantaine alvorens op (familie)bezoek te mogen gaan :-)

• 23 Juli 2013 - 14:27

Pa. En. Ma:

Nou. Je. Had. Het. Me alverteld. Wat. Eenbelevenis En. Een. Hitte. Ik leg. Hier. Al. Af. Bij. Jullie 40 Gr.als. Ik. Het. Zo. Bekijkt. Veel rotzooi. Maar. Wat. Een paleizen. Dat. Ze. Het hebben

• 23 Juli 2013 - 17:04

Piet En Ria:

Wat een wereld is het daar en wat een wereld van verschil met wat wij " normaal" vinden.
    En nu op naar het echte werk 1) zwemmen in de Ganges, 2) klimmen op de Himalaya, 3) synchroon poepen achter een muurtje, 4) synchroon poepen voor een muurtje hihi.
    Verder zijn we het met Henk eens : eerst ontsmetten en dan pas willen we een hele hele dikke zoen.
    Nee hoor allemaal flauwekul, er is 1 ding wat we gelijk hebben met India en dat is momenteel de temperatuur. Hartelijke groeten Piet en Ria

• 23 Juli 2013 - 21:50

Fenneke:

Hej lieverds,

Whoiw wat maken jullie toch een boel mee.
    Echt een avontuur.
    Wat een belevenis het al is om alleen boodschappen te doen of naar de wc te gaan.
    Geniet nog maar ff!

• 24 Juli 2013 - 12:53

Tineke:

hoi, het is wel aanpassen daar, af en toe even doorbijten, neemt niet weg, dat het allemaal wel heel
    bijzonder en fantastisch is, om van dichtbij te zien. En je straks O zo blij bent met je eigen leefomgeving, Wat zijn wij toch verwent als je dat allemaal ziet.Nou fam avontuurtje. jullie paleisje is lekker fris en de bloemetjes ook. Kus Bet en 10

• 25 Juli 2013 - 17:15

Oom Bertus:

Je ziet weelde en geweldige armoe. Wat een contrasten.
    Gelukkig genieten jullie van een mooie reis.
    Als jullie terug zijn zal Marian er wel weer een fotoboek van maken.
    Bij het zien van de beelden wordt jullie geheugen dan weer eens opgefrist.
    Of Marian het naar de zin heeft waag ik te betwijfelen.
    Ze kan er niet van slapen. Dat is volgens mij de reden dat ze s-nachts bezig is met Word Freud.