Markten, ratten en koeien - Reisverslag uit Pushkar, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Markten, ratten en koeien - Reisverslag uit Pushkar, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Markten, ratten en koeien

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

18 Juli 2013 | India, Pushkar

Hallo Allemaal!

4 dagen en 3 steden verder is het nog steeds geweldig hier! We zijn nu pas een week onderweg, zijn nog helemaal gezond en wennen er al aan dat hier op elke straathoek een groep koeien staat!

Toen we afgelopen zondag de kamelentocht hadden gehad, reden we die avond toevallig vlak langs een Indiase bruiloft. De bruidegom zit op een versierd paard en loopt onder begeleiding van zijn hele familie en veel muziek naar het huis van de bruid, waar haar hele familie staat te wachten. Heel mooi om te zien!

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar Bikaner, ongeveer 5 uur rijden. ‘S middags zijn we daar over de lokale markt gaan lopen. Allemaal kraampjes met groenten en fruit, ontzettend veel koeien, honden, geiten, kamelen en vooral veel afval. En dan nog de lucht die er hangt! Je merkt echt dat ze niet gewend zijn aan toeristen, je wordt door iedereen aangestaard.
De mensen willen hier wel graag op de foto en vinden het geweldig om zichzelf op het schermpje terug te zien. Ook maken ze graag foto's van ons.
Het is hier onnatuurlijk warm voor deze maand, steeds zo tussen de 35 en 40 graden, dus ik had een korte broek aan gedaan. Ook meteen de laatste keer want iedereen zegt dat het een grote schande is dat ik er zo bij loop en sommige vrouwen begonnen me zelfs te knijpen of te duwen!

De volgende dag zijn we met een gids naar het fort gegaan. Het is omringd door een hoge muur en heeft 37 paleizen en tempels. De gids was geboren in Bikaner, is toen een tijd professor aan de universiteit van Nice geweest en is nu weer terug. Heel erg interessant.
Verder die middag zijn we bij een bijzondere schilder geweest. Hij staat in het Guiness Book of World Records voor het beste miniatuur schilderij. Hij schildert met een kwastje van eekhoornhaartjes en kan ongelofelijk kleine details maken. Op de vingernagel van Marianne schilderde hij een berg met een tempel en vogels en daaronder alle vier onze namen!
Verder die dag nog een keer over de markt gelopen, het blijft bijzonder, en lekker gegeten.

De volgende ochtend reden we richting Jodhpur, de blauwe stad.
Onderweg stopten we eerst bij de beroemde rattentempel. Bij de ingang moesten we de schoenen uit doen en op blote voeten de tempel in. Veerle vond het allang best en heeft heel aardig buiten op onze schoenen gepast.
In de tempel lopen duizenden ratten rond. Ze zijn daar heilig omdat ze geloven dat het de reincarnaties van hun voorvaderen zijn. Ze zijn redelijk tam geworden omdat ze van de mensen water en melk krijgen.
Een bizarre ervaring. Buiten alle rattenplas en poep aan je voeten moet je ook nog uitkijken voor de ongelofelijk grote kakkerlakken die op je af komen rennen.
Marianne vond het afschuwelijk en is op een groot open deel blijven staan zodat ze een eventuele rat van verre aan zou zien komen. Anne-Geert en ik zijn dichtbij geweest voor de foto’s maar daarna was het snel klaar!

Verder op de weg naar Jodhpur, kwamen we langs een groot openlucht koeienziekenhuis. Hier worden koeien die ziek zijn, geen melk meer geven of op straat aangereden zijn, opgevangen.
De koeien krijgen medicijnen en elke dag worden er operaties uitgevoerd. Wij stapten helaas bij de ergste ‘afdeling’ uit, waar de koeien met hele grote wonden lagen. Deze zouden bij ons allang een spuitje hebben gehad maar liggen hier een beetje te creperen. Heel erg naar om te zien maar wel een heel goed initiatief!

Jodhpur is een van de grootste steden van de provincie, er wonen 850.000 mensen. Het heet de blauwe stad omdat de meeste huizen blauw zijn geschilderd. Dit is goed tegen de warmte en werkt ook tegen insecten.
We zaten in een mooi hotel midden in de stad. Onze chauffeur Santosh heeft ons de stad laten zien en wist precies waar we goedkoop leuke dingen konden kopen. Anne-Geert en ik hebben mooie zilveren ringen gekocht en bij een kruidenwinkel hebben we special poeder voor curry’s en chai tea gekocht. Heerlijk!

Vanmorgen nog maar eens een fort bezocht, vanaf waar we heel mooi uitzicht hadden over de stad.
We zijn toen in ongeveer 4 uur richting Pushkar gereden, de heilige stad. Alcohol, vlees en eieren zijn hier verboden. We zijn over de lokale markt gelopen en je ziet meteen dat hier veel meer toerisme is, ze proberen je allemaal hun winkel in te krijgen.
We zitten in een mooi hotel met prachtig uitzicht over een meer.

Net lekker gegeten en morgenochtend vroeg richting de volgende stad, Jaipur.
Het is steeds redelijk lang rijden maar het verveelt nooit, je blijft je verbazen over de dorpjes, mensen, kamelen, dode honden en vooral alle koeien langs en op de weg.

Tot het volgende bericht maar weer!

Heel veel liefs van de Bondertjes.

Ps. Lineke, de chauffeur had de reisorganisatie al vanuit Nederland geregeld. Heel fijn om zo met hem te reizen!

• 18 Juli 2013 - 19:13

Jörgen:

Klinkt weer als een super leuk avontuur !

• 18 Juli 2013 - 19:40

Berhof Jan. En. An:

Vadsige. Wat. Een. Zootje. Ja. Het. Zal hier wel. Lekker. Stinken.maar je het eten is. Lekker dat. Scheelt. Alweer. Dus. Je. Mag. Niet. In korte. Broek . We hebben hier ook. Lekker. Weer. En het. Blijft. De. Komende week ook frank. Hebben. Met fiche time. Gehad. Envermaken. Zich goed. Ze waren vandaagbij. De. Rivier kwam. En. Hebben nog gezwommen. Ze gaan. Met. Nog een Nederlands. Gezin. Die tocht. Maken. Wat jullie. Ook. Gedaan. Hebben. Nu. Groetjes. Van ons. Beidjes.

• 18 Juli 2013 - 19:43

Cees De Graaf:

Heel leuk om jullie op deze manier te volgen en jullie belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier!

• 18 Juli 2013 - 19:52

Ria En Piet:

Ratten brengen geluk en extra voorspoed wordt beloofd als ze over je voeten mogen lopen. Tja , waar kies je dan voor, haha ?
    Prachtig verhaal en prachtige foto's.
    Liefs Piet en Ria

• 18 Juli 2013 - 20:00

Yvonne:

Ha ha leuk verslag. Ze kunnen daar dus goed opvoeden. Goed idee voor Nederland met alle naveltruitjes en afzakbroeken....knijpen maar!

• 18 Juli 2013 - 22:22

Djoeke:

Hahahahahahaha werd je geknepen en geduwd door de vrouwen?!?! Nou, dat doe je dus ook niet meer in zon kort broekje hihi... En Marianne, ik zie je al staan daar waar je alles goed in de gaten kan houden hahahaha!!! En veer lekker op de schoentjes passen! Ik weet ook niet of ik wel door rattenstront zou willen lopen haha!
    Arme arme koeien, het klopt dat het een goed initiatief is maar oh wat zielig... :-(...
    Geniet maar zoveel jullie kunnen!!

Dikke kus!

• 19 Juli 2013 - 20:34

Nellie:

Wat een avontuur, erg leuke foto,s hoor maak er of maar lekker veel kunnen wij ook mee genieten
    Heel veel plezier nog we kijken weer uit naar het volgende verslag.
    Morgen begint onze vakantie ook en zoals de berichten zijn in een tropisch Nederland.liefs van Nellie en de rest van de familie

• 19 Juli 2013 - 21:47

Michel:

Pff wat een troep zeg! Wel weer een hele bijzondere en leuke reis, zo maak je nog eens wat mee! Heel veel plezier daar!