Welkom in India! - Reisverslag uit Mandāwar, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Welkom in India! - Reisverslag uit Mandāwar, India van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Welkom in India!

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

14 Juli 2013 | India, Mandāwar

Hallo Allemaal,

Het vergaat de Bondertjes goed hier in India, we zijn al best wel gewend aan hoe alles hier werkt.
Naast al het heerlijke Indiase eten hebben we ons al gewaagd aan flesjes water van straatkraampjes, vers fruitsap en yoghurt met klonten en er is nog niemand aan de schijt!

Donderdag om 12 uur vertrokken we vanaf Schiphol. Na een overstap van 5 uur in Helsinki kwamen we vrijdagochtend om half 6 aan in Delhi, India.
Deze stad was meteen onze grootste cultuurshock tot nu toe. Wat een mensen, chaos, kleuren, drukte en troep.

In de aankomsthal werden we door een meneer opgewacht die ons naar een taxi bracht. Daar werden onze vier koffers door zes mannetjes in en op de auto gelegd. Ze wilden graag 20 dollar fooi maar daar trappen de Bondertjes mooi niet in.
Ondanks de vroegte was het al heel warm en druk op straat. We reden op de snelweg waarlangs groepjes mensen lagen te slapen of bezig waren met kraampjes en tuktuks, alles omringd door straathonden en grote bergen afval.
De chaos werd groter naarmate we de stad in reden. We sloegen een, in onze ogen, viezige achterwijk in waar ons hotel bleek te staan.
Je stelt je mening snel bij in Delhi want toen we ‘s avonds weer terug kwamen vonden we dat we toch wel in een mooi en luxe gedeelte van de stad zaten.

We hebben die dag eerst een paar uurtjes geslapen en zijn daarna met de taxi naar de Chandi Chowk Market gegaan, een van de grootste markten van Azie. Onderweg merkten we dat er in het verkeer eigenlijk geen regels zijn. Als je maar vooral veel en hard toetert.
Bij Chandi Chowk was het chaos x10 plus nog meer kraampjes, honden en koeien.
Daarbij werden we door echt iedereen aangestaard alsof ze nog nooit een toerist hadden gezien. Heel erg leuk en bizar om daar rond te lopen.

Na een tijdje kregen we behoorlijke dorst en honger maar van de kraampjes durfden we niks te eten. We namen een tuktuk naar het Rode Fort. Niet omdat we dat zo graag wilden zien maar meer omdat er bij zo’n toeristische attractie vast een ‘veilig’ restaurant zou zitten. Dit was helaas niet het geval.
Na bij het Fort rond te hebben gekeken vroegen we een taxi om ons naar een ‘modern, expensive and safe for tourists’ restaurant te brengen waar we heerlijk, maar natuurlijk voor veel te veel geld, gegeten hebben.
Maarja, we hadden honger en we moesten nog een beetje wennen..

Zaterdagochtend werden we opgehaald door Santosh, onze chauffeur voor de komende 10 dagen.
Met Santosh reizen is echt een verademing. Hij rijdt heel rustig, kan best wel goed Engels en weet alles over de omgeving. Hij brengt ons naar de lekkerste restaurants en koopt water bij de goede kraampjes om te zorgen dat we niet ergens veel te veel betalen.
We reden in ongeveer 6 uur naar het plaatsje Mandawa, een charmant dorpje met ongeveer 20.000 inwoners.
Bij aankomst in het hotel kregen we een rode stip op ons voorhoofd en gingen we naar onze kleihutten. Super luxe en prachtig ingericht.
‘S avonds heel lekker gegeten in een lokaal restaurant waar Santosh ons heen bracht.

Vanochtend vertrokken we om 9 uur voor een walking tour door Mandawa. We bekeken het kasteel en vele beschilderde huizen.
Onderweg kwamen we een groepje vrouwen tegen die een pasgeboren baby in de tempel aan de goden hadden laten zien. Nu is de baby gezegend en kunnen ze hem een naam geven.
Net optijd want morgen gaan de goden op vakantie (echt waar) naar de Himalaya en komen ze pas in November terug. In deze periode kunnen mensen niet trouwen, geen huizen kopen en krijgen pasgeboren baby’s nog geen naam.
Later hebben we over de markt gelopen en een mooi Indiaas kleedje en sjawl gekocht.

We zijn nu net terug van een kamelentocht door de woestijn rondo ns hotel. Het heeft hier voor het eerst in 10 jaar weer geregend dus de omgeving staat in bloei. Het op- en afstappen van Marianne en Anne-Geert was al een attractive op zich!

Nu is het etenstijd en gaan we richting het dorpje om te eten.

Tot het volgende bericht!!

Heel veel liefs van de Bondertjes.

• 14 Juli 2013 - 16:08

Margriet:

Hoi allemaal
    Your journey looks amazing - am going to forward the stroy to work so Carla can help with bits I cant read so well.
    Now you left we have a heat wave too so I am desperatwely trying to get a little bit brown ready for my trip to Holland - when you get back we can compare tans
    The weather may be good op het ogenblick but we dont have the sights and experiences
    Hope you had good shopping in the market
    Well looking forward to the next installment
    Greetings from England
    love from m amd M and Charlotte

• 14 Juli 2013 - 16:08

Cees De Graaf:

Heel leuk om jullie belevenissen te lezen. Ik kan me niet voorstellen dat Anne-Geert, met zijn atletisch lichaam, een probleem heeft met het bestijgen van een kameel......

• 14 Juli 2013 - 17:42

Lineke:

He Bondertjes,
    Wat leuk weer met jullie mee te mogen reizen. Hoe zit dat met jullie taxi chauffeur. Hebben jullie dat in India pas geregeld of al eerder? Geniet met volle teugen. Liefs Lineke en Jurjen

• 14 Juli 2013 - 18:53

Pa. Emma. Berkhofa.. :

Wat een leuk verslag weer ja jullie wel gelachen hebben als marian en Anne. Op diekameel. Worden gehesen. Mooie. Foto's dus die chauffeur. Blijft. 10 dagen. Bij. Jullie. Veel plezier. En misschien. Zien. We jullie. Op FaceTime. Het gaat heel goed. Kusjes. Pa en. Ma

• 14 Juli 2013 - 19:55

Piet En Ria:

Rode stip er niet afwassen hoor , is heilig. haha! Mooie foto's. Bij welke ' kast(e) ' horen jullie nu dan ?
    Bij de Billy of bij de Norden of bij de Sveio ?
    Al lekker rat gegeten?
    Natuurlijk reizen we in gedachten mee, veel liefs uit Hulst van Bertus, Piet en Ria

• 14 Juli 2013 - 20:34

Syl & Zo:

Alle herinneringen komen weer boven. (Ons hotel was ergens op Chandi Chowk.)
    Als je er niet geweest bent... bijna niet uit te leggen hoe de chaos daar is. Maar,
    oh zo charmant. En ja, al die starende mensen. Inmiddels moeten ze toch allemaal wel eens een toerist hebben gezien. Geniet lekker verder, op het platteland en in de kleihut een stuk minder herrie. En dat eten, hmmmm ik zou graag even een bordje mee-eten. Liefs van de overkant

• 14 Juli 2013 - 21:37

Henk &Yvonne:

Leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen en wanneer we dit zo lezen staat jullie nog heel wat te wachten :-)
    Maar goed dat jullie Santosh mee hebben, want anders werd het vast hongerlijden haha.
    Heel veel plezier nog, kijk uit voor overstekende koeien en blijf vooral veel foto's maken, want die zijn wel erg leuk om te bekijken.
    Liefs Henk & Yvonne.

• 15 Juli 2013 - 13:03

Fenneke:

Lieve jullie,

Wat zalig om de blog weer te lezen heb ik een beetje het gevoel of ik in jullie rugzak meereis.
    En yes dat er foto's bij zaten.
    Zo te horen beleven jullie daar een heus avontuur.
    Doe voorzichtig en geniet zoveel jullie kunnen, liefs

• 15 Juli 2013 - 13:23

Barry En Djoeke:

hee wat gaaf zeg! Leuke foto's!! Wat lijkt t me inderdaad een verademing als je een vaste chauffeur hebt die engels praat en rustig rijdt in die stad... Ik had zoo graag het op en afstappen van anne en marianne willen zien!!!!!!! Tot het volgende bericht!!!! Liefs!!

• 15 Juli 2013 - 20:42

Bonnie:

Leuk om jullie te volgen, heel veel plezier! groetjes, bonnie

• 15 Juli 2013 - 21:15

Riky:

De Bondertjes regelen het wel weer. Dit wordt weer een topvakantie!
    Geniet ervan, liefs Riky

• 16 Juli 2013 - 20:12

Ingrid:

Tuk tuk, taxi, kameel, jullie zijn in een leuke spannende wereld. Heel veel reisplezier! Bedankt voor de kaart met de Kasten op het werk, het was wel even puzzelen haha. Groetjes Ingrid

• 17 Juli 2013 - 19:08

Mireille:

Geniet van jullie bijzondere omgeving.
    Liefs van de Prinsjes

• 19 Juli 2013 - 23:21

Wilma:

Eerst alweer gelachen om jullie mooie kaart ha ha elk jaar weer een verrassing leuk om jullie weer te volgen het zal best een cultuurshock zijn geweest geniet ervan xxx Wilma