Jungle Trek! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Jungle Trek! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Jungle Trek!

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

21 Juli 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Jungle Trek
Jungle Trek
In Bukit Lawang
See the monkey
See the bird
See Orang Utan

Hallo Allemaal!

Hier zijn de Bondertjes vanuit Kuala Lumpur!
We zijn inmiddels weer terug gevlogen vanuit Indonesie en hebben nu nog twee dagen in deze stad voordat we weer naar Nederland vliegen.

Mijn vorige bericht kwam vanuit de jungle in Bukit Lawang, waar we afgelopen week op een 3-daagse Jungle Trek zijn geweest.
Op donderdagochtend 8:00 stonden we klaar met een rugzak en werden we opgehaald door onze gids Tommy en zijn broer. Met een grote rubberen boot werden we samen met een groep andere toeristen aan de overkant van de rivier gezet en daar kon het avontuur beginnen! Onze groep bestaat uit ons vieren, 2 gidsen en 2 koks(!). De koks waren al vooruit gelopen met alle kookspullen en slaapzakken.

De omgeving van Bukit Lawang staat bekend om de Orang-Oetans. Als eerste liepen we naar het voederplatform toe maar daar waren de apen niet te zien. Toen we daarna een steile berg omhoog gingen klimmen, zagen we ineens Orang-Oetans in de boom zitten. Heel erg indrukwekkend om te zien. De gidsen houden onderling contact over de apen en al snel zagen we een aap van maar een paar meter afstand. Hij zat op een tak lekker meloenenschillen uit te slurpen. Super schattig en bijzonder om te zien.

De uren erna hebben we flink moeten klimmen. In de jungle was het heel erg warm dus we waren steeds drijfnat van het zweet. Tussendoor maakte onze gids nog een grote fruitsalade en hij had nasi met een omelet voor ons meegenomen als lunch!
De eerste nacht sliepen we in een soort open tent gemaakt van zeil, meteen aan een rivier. We hadden het na het lopen zo heet dat zelfs Anne-Geert de rivier in is gesprongen.
In de middag kregen we thee met koekjes en ‘s avonds maakten de koks curry, kip en tofu met rijst en kroepoek. Vanaf 19:00 was het helemaal donker dus we hebben nog wat spelletjes gedaan bij kaarslicht en zijn daarna gaan slapen. We lagen op een flink dun matje maar gelukkig waren er geen muggen. Anne-Geert en Veerle hadden een zaklamp bij de hand die bij elk verdacht geluid aan ging. Uiteindelijk redelijk geslapen!

De volgende dag gingen Anne-Geert en Marianne samen met de koks een route lopen langs de rivier. Veerle en ik deden een flinke klimtocht op een hele steile berg. Daar hebben we nog gibbons gezien en veel andere dieren gehoord.
De tweede slaapplek was een hutje van bamboe op een berg, ook weer dichtbij de rivier. Het hutje is gemaakt door 1 van de koks en we sliepen daar helemaal in de open lucht.
Na lunch hebben we wat gezwommen en in het gras gelegen en ons verder vermaakt met kikkertjes zoeken en in de rivier turen. Je kunt wel stellen dat wij hier echte natuurmensen zijn geworden!
‘s Avonds weer heerlijk gegeten bij kaarslicht en daarna thee gedronken bij een groot kampvuur aan de rivier.

De volgende ochtend kregen we lekker pannenkoeken en pakten we onze spullen in om terug te gaan. Ook kregen we alle vier een ketting die de kok Eddy de dag ervoor had gemaakt van stenen uit de rivier.
Onze kleding wilde helemaal niet drogen dus inmiddels stonken we behoorlijk. Omdat afgelopen weekend het einde van de Ramadan was, gingen we eerst langs het huis van de moeder van Tommy. We werden met zijn vieren aan een tafel gezet en overal kwamen bakken eten vandaan. In het begin een beetje ongemakkelijk omdat ze zelf op de grond gingen zitten en niet aten totdat wij het bijna op hadden. Maar het eten en drinken was heerlijk en ze vonden het heel erg leuk dat we er waren.

Eenmaal terug in het dorp hebben we meteen onze kleding naar de wasserij gebracht, onder de koude douche gestaan en een biertje gedronken bij onze lodge. Aan het einde van de middag kwam de regen ineens met bakken naar beneden, waren we net optijd terug! Veerle en ik hadden twee reuze kakkerlakken in de kamer en Anne en Marianne ‘s nachts bezoek van een rat maar daar worden wij tegenwoordig niet meer warm of koud van ;)

Op zondag hebben we een tour gedaan met een scooter en zijspan door de omliggende dorpen. We bezochten rijstvelden en cacaoplantages, zagen hoe ze bruine suiker maken van het water uit een palmboom, kregen verse kokosnoot en liepen door een bio-tuin met alle soorten groenten en fruit die je je kunt bedenken. De oom van Tommy was mee en die kon overal erg leuk over vertellen.
Terug in Bukit Lawang waren er ineens duizenden mensen in het dorp. Na het einde van de Ramadan komen mensen vanuit de hele omgeving in het weekend naar dit dorp voor een leuk dagje uit. Je weet niet wat je ziet! Velen van hen hadden nog nooit een toerist in het echt gezien dus ik ben met vele kinderen, families en schoolklassen op de foto geweest.

Maandagochtend zijn we weer vroeg opgestaan om naar het vliegveld te gaan, vanaf waar we naar Kuala Lumpur vlogen. Onderweg was Anne-Geert goed ziek geworden en ook Veerle voelde zich niet lekker. Tijdens de reis was met dus vaak haasten van de ene naar de andere toilet!
In de avond is Anne met een blikje cola in het hotel gebleven en zijn wij nog iets gaan eten in de buurt. Daarna lekker gaan slapen! Wel weer lekker, een warme douche en een schoon bed en een spiegel!

Vanochtend voelden Anne en Veerle zich weer iets beter en zijn we gaan winkelen in een groot winkelcentrum in de buurt en nu zijn Anne en Veerle even een middagdutje aan het doen. Straks lekker eten bij het Hard Rock Café!
Voor morgen zoeken we nog wat laatste plekken uit om te bezoeken en dan vliegen we rond middernacht naar Frankfurt. Donderdagochtend rond 9:00 zijn we dan weer in Amsterdam en daarmee komt er dan een einde aan dit avontuur! We hebben het echt fantastisch gehad. Prachtige natuur, lieve mensen, lekker eten en een perfecte combinatie van flink primitief en dan weer luxe steden.

Bedankt voor het lezen en voor alle leuke reacties!!
Tot snel!

Liefs van de Bondertjes.

• 21 Juli 2015 - 12:13

Lineke:

Hoi avonturiers.
    Heb helaas een deel gemist van jullie reisverslag en was dus verbaasd dat jullie reis er bijna opzit. Goede reis en geniet de laatste dagen ervan.
    groetjes

• 21 Juli 2015 - 15:04

Sylvia&CO:

Lieve lieve Bondertjes,
    Wat anders te zeggen dan "WOW!", wat een hoeveelheid aan nieuwe ervaringen.
    Groot respect voor jullie lef.
    We doen het jullie niet na.
    Tot heel gauw! Benieuwd naar de live-verhalen!
    Liefs van
    D&A&S

• 21 Juli 2015 - 15:43

Wil :

Hallo buurtjes op wereldreis,

We hebben van de reisverslagen genoten!! Lang geleden konden jullie vast niet bedenken ooit nog eens olifanten te wassen of orang oetangs in de rimboe te bekijken. Deze apen zijn m'n lievelingsapen!

Goeie reis terug en binnenkort tot ziens!
    Groetjes, ook van John, Wil

• 21 Juli 2015 - 17:12

Cees De Graaf:

Hallo Bondertjes, leuk verhaal weer. Wat een belevenissen.
    Misschien een tip voor een leuk uitje is Batu Caves net buiten Kuala Lumpur. Dit is een Hindoe tempel in een grot. Pas op voor brutale apen

• 21 Juli 2015 - 20:04

Yvonne:

Wat een belevenissen weer! En wat een fantastische foto's! Nog een fijne dag en goede reis terug!

• 21 Juli 2015 - 20:06

Ingrid Rethmeier:

Hallo Bondertjes,
    Wat ontzettend leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben, meegemaakt, gegegeten, gezien en gevoeld hebben. Ik doe het niet na, daarom des te leuker om te lezen.
    Goede reis terug.
    Wat zal het voor jullie saai zijn in Apeldoorn!
    Groetjes, Ingrid en mannen

• 22 Juli 2015 - 06:55

Frank:

Dat was weer een erg mooie vakantie.
    Jullie maken wat mee zeg. Erg stoer hoor.
    Goede terug reis.
    Frank