Van Vulkanen naar de Jungle! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu Van Vulkanen naar de Jungle! - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Eliza Bonder - WaarBenJij.nu

Van Vulkanen naar de Jungle!

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Eliza

15 Juli 2015 | Indonesië, Bukit Lewang

Hallo Allemaal!

Hier weer een verslag vanuit de jungle van Sumatra!
Mijn vorige verhaal eindigde aan het Toba-meer. In de dag die we daar nog over hadden, zijn we met onze gids Erwin het eiland rondgereden. We bezochten kleine dorpjes en kwamen onderweg nog langs een grote bruiloft. Er komen daar niet heel veel toeristen dus ze wilden allemaal graag met ons op de foto.
We namen de boot terug naar het vaste land en reden naar Brastagi, een stad op 1500 meter hoogte. We kwamen daar in een superluxe hotel met groot zwembad. Door de hoogte is het behoorlijk fris dus in plaats van zwemmen hebben we die avond met een trui aan lekker een boekje gelezen.

De volgende ochtend gingen we al vroeg op weg om een vulkaan in de buurt te beklimmen. De auto bracht ons tot 1600 meter en wij klommen tot 2100 meter omhoog. Het was een tocht van 4 uur, het begin was behoorlijk zwaar maar daarna raakten we aan het klimmen gewend.
De vulkaan slaapt en overal rond de krater komt er gele, stinkende zwaveldamp tussen de rotsen omhoog. Heel erg bijzonder om te zien! Vanaf de top had je prachtig uitzicht over de hele omgeving.

Die middag reden we door naar de hotsprings in de buurt, warmwaterbaden die op temperatuur worden gehouden door de hete damp van de vulkaan. We aten in een tentje onderweg en bezochten een Boeddhistische tempel waar we een kaarsje voor Tiny hebben aangestoken.

Maandagochtend vertrokken we op een 7 uur durende autorit richting de jungle. We reden vooral door kleine dorpjes en de laatste 2 uur over een moeilijk begaanpaar zandpad de jungle in. Onderweg liepen we nog over een drukke markt en aten we weer in een tentje langs de weg. Voor 4 personen betaal je dan ongeveer 8-10 euro voor rijst met ei, vis, kip, groenten en drinken!
In Tangkahan hadden we een huisje in de jungle die per houten loopbrug te bereiken is. Het was daar ineens weer ontzettend heet en redelijk primitief en de omgeving was fantastisch. Gedurende de hele dag hoor en zie je apen rondspringen en in de rivier zagen we veranen van meer dan een meter lang.
Die middag hebben we gezwommen in de rivier en lekker gegeten in het restaurant. Het is vanaf 19:00 helemaal donker dus de weg zochten we met een zaklamp.

Op dinsdag stonden we vroeg op omdat we olifanten gingen wassen! Eerst ongeveer 40 min lopen daar de plek waar de oliftanten waren. Ze lieten 6 olifanten naar de rivier lopen. Daar konden ze eerst even drinken en zelf spelen in het water. Laten gingen ze lekker liggen, gingen wij bij ze in het water en kregen een borstel om ze te wassen. Super leuk!! Onze olifant was al 18 maanden zwanger.
We kregen allemaal een zak bamboe, bananen en pompoen om ze te voeren.
Later hebben mama, Veerle en ik nog vanuit ons hotel een trekking op de olifant gedaan. Heel mooi door de jungle en de rivier!

's Middags was het toch wel weer ontzettend warm geworden dus we hebben gezwommen en lekker in de hangmat gelegen.

Vanochtend zijn we in 3 uur door de jungle naar Bukit Lawang gereden. Vanuit hier vertrekt morgen onze 3-daagse trekking de jungle in.
Het is een heel erg leuk backpackers dorpje langs de rivier met kleine winkeltjes, restaurantjes en gelukkig ook internet waarmee ik dit verslag kan plaatsen!

Morgenochtend vroeg lopen we met tent en slaapzak de jungle in! Ik ben benieuwd!

Tot de volgende keer!
Liefs van De Bondertjes.

• 15 Juli 2015 - 18:45

Cees De Graaf:

Hallo Bondertjes, heel leuk weer om jullie belevenissen te lezen. Duidelijk en leuk geschreven. Heel veel plezier in de jungle

• 15 Juli 2015 - 19:35

Frank:

Spannend allemaal hoor.
    Ziet er geweldig uit.

Nog veel plezier.

Frank

• 15 Juli 2015 - 19:35

Yvonne:

Wat een geweldige foto!s en verslag. Zo,n hoogte op de vulkaan lijkt me erg eng! Heel veel plezier in de rimboe

• 16 Juli 2015 - 15:17

Fenneke:

lieverds,

wat geweldig om te lezen!
    Wat maken jullie toch en boel mee in een korte tijd.
    Dikke knuffel

• 19 Juli 2015 - 11:38

Lineke:

Je, jullie maken toch weer leuke avonturen mee. Zwemmen tussen de varanen? Sterkte in de jungle.